Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 21 November 2011

Masa bersama Presiden UMNO


Oleh AZMAN ANUAR
rencana@utusan.com.my


Pandangan Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam wawancara Mingguan Malaysia semalam menarik untuk UMNO melaksanakan muhasabah dan menilai apakah yang telah parti terbesar orang Melayu dan bumiputera itu lakukan untuk memenangi hati dan memahami denyut nadi rakyat.

Terkaan Tun Dr. Mahathir mengatakan bahawa ramai ketua bahagian UMNO yang tidak dipilih menjadi calon akan melakukan sabotaj adalah sekadar peringatan yang diberikan oleh pemimpin agung itu.

Kedudukan sekarang memang agak kritikal kepada UMNO dalam menghadapi pilihan raya umum yang bakal diadakan pada bila-bila masa.

Semua ahli UMNO sekarang perlu merapatkan barisan termasuk Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO serta parti-parti dalam komponen Barisan Nasional (BN).

Pada masa sekarang semua masalah dan rungutan rakyat harus diselesaikan dengan cekap serta berkesan. Buatlah apa saja supaya pengundi senang dengan UMNO dan BN. Pengundi di Malaysia paling pantang jika janji tidak ditunaikan.

Orang UMNO kenalah ambil peduli, ambil tahu apa yang berlaku di kawasan masing-masing. Adakan aktiviti bersama masyarakat dalam membanteras jenayah, membasmi kemiskinan tegar, membantu sewaktu bencana banjir, membantu orang kurang upaya, ibu tunggal, warga emas dan berkempen rumah ke rumah.

Tidak terkata pemimpin keluarga yang miskin apabila rumah yang bocor digantikan atapnya, lantai yang reput ditukar baru dan anak yang ramai dibantu belanja persekolahannya. Inilah contoh tradisi membela rakyat yang mesti sentiasa diperhebatkan oleh UMNO.

Pendekatan berkenaan akan memastikan kemenangan UMNO dan BN dalam pilihan raya umum akan datang.

Satu perkara yang amat penting apabila seseorang menyertai UMNO ialah bertanya kepada diri sendiri apakah yang boleh diberi kepada UMNO dan bukannya apa yang dapat diperoleh daripada UMNO.

Tetapi segelintir yang masuk parti ini untuk menjadikan UMNO sebagai batu loncatan bagi meraih projek dan jawatan tinggi supaya dapat kumpul kekayaan.

Sebab itu ramai yang cuba bertanding merebut jawatan dalam parti kerana percaya mereka boleh mendapat 'keuntungan besar' dari segi pengaruh politik dan ekonomi. Nilai-nilai pemimpin UMNO begini bukan sahaja merosakkan parti tetapi juga boleh menghancurkan masa depan dan nilai-nilai bangsa Melayu sendiri.

Jangan terlampau fikir hendak menjadi calon, maka ke hulu ke hilir bawa profil peribadi. Semua pemimpin UMNO sama ada dipilih atau tidak sebagai calon pilihan raya umum kena sama-sama berjuang mengangkat maruah agama, bangsa dan negara dengan hati yang ikhlas.

Sebagai pemimpin, mereka perlu tunjukkan teladan yang baik sekiranya mahu melihat UMNO menang pada pilihan raya umum, buanglah sifat-sifat yang buruk - sabotaj calon, tutup bilik gerakan, dan perkara-perkara yang menjejaskan parti.

Ahli-ahli UMNO juga kena meletakkan nilai kesetiaan kepada parti sebagai perkara paling utama bagi mengukuhkan perpaduan dan kedudukan parti dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Ingatlah jangan terlampau leka. Walaupun pakatan pembangkang menghadapi kemerosotan pengaruh sekarang, UMNO tidak boleh bergantung di atas kelemahan DAP, PKR dan Pas sebaliknya perlu bekerja keras dan membina kekuatan sendiri untuk menghadapi pilihan raya akan datang.

Pengalaman lalu telah membuktikan kemerosotan sokongan kepada UMNO bukan kerana parti lawan kuat tetapi kerana masalah dalaman parti. Masalah dalaman sekiranya gagal dibendung, tidak mustahil beberapa kerusi UMNO akan tewas dalam pilihan raya umum akan datang. Sebagai mana ditegur oleh Tun Dr. Mahathir, banyak orang Melayu menjauhkan diri daripada UMNO kerana ramai pemimpin parti di bahagian dan sayap-sayap UMNO tidak melaksanakan tugas seperti yang diharapkan oleh rakyat dan pucuk pimpinan UMNO sendiri.

Mereka dilihat berbalah sesama sendiri. Jika UMNO dilihat sebagai sebuah parti yang tidak dapat mengukuhkan perpaduan dan persefahaman, maka pasti rakyat akan hilang keyakinan dan ini sudah tentu mendatangkan kesan sewaktu pilihan raya kelak.

Oleh itu jika UMNO dapat menghapuskan persengketaan atau masalah dalaman maka parti itu akan kuat. Jadi ahli-ahli UMNO sekarang perlu memastikan UMNO kuat untuk menang pilihan raya dan BN terus berkuasa di tanah air ini.

Pada mata rakyat khususnya orang Melayu yang semakin sensitif sekarang, UMNO perlu dilihat kukuh, mantap dan meyakinkan sama ada luaran mahupun dalaman.

Menurut penganalisis politik, Prof. Dr. Mohd. Zainul Fithri Othman, kini adalah masa untuk bersama-sama dengan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Presiden parti itu telah melakukan pelbagai transformasi politik, transformasi psikologi dan transformasi metodologi dalam memperkasakan rakyat. Sama ada rakyat merasanya atau menjiwainya itu terpulang kepada rakyat.

"Namun sebagai ahli UMNO, tidak kisah apa jua jawatan dipegang, semuanya mesti berada di belakang Presiden UMNO untuk menjaminkan kemenangan yang besar pada pilihan raya yang mendatang ini," kata Mohd. Zainul Fithri, Naib Presiden Industri dan Perhubungan Organisasi, Management & Science University (MSU).

Untuk menunjukkan kebersamaan itu, kata beliau, maka gerakan hendaklah diatur dengan terperinci. Suara-suara sumbang dalam kalangan ahli UMNO sendiri hendaklah dihentikan sama ada di dalam blog mahupun di Facebook yang berleluasa kini.

"Presiden telah berhempas pulas memberikan kesedaran dan jaminan kepada rakyat bahawa UMNO akan tetap membela rakyat bukan hanya Melayu tetapi semua rakyat di negara ini.

"Keikhlasan beliau dalam Bajet 2012 ini terbukti bahawa Presiden UMNO ikhlas dalam perjuangannya memartabatkan rakyat. Namun, pada ahli yang lain, yang memegang jawatan kecil sehingga pucuk pimpinan pusat hendaklah membantu Presiden parti," kata beliau.

Pengarah Institut Kepimpinan dan Keusahawanan MSU ini juga berpendapat, Najib tidak boleh melakukan bersendirian. Sekarang beliau dilihat bergerak bersama Timbalan Presiden UMNO, Tan sri Muhyiddin Yassin, namun yang lain hanya menunggu dan melihat sahaja.

Mohd. Zainul Fithri berkata, pemimpin UMNO semua peringkat harus memberi sokongan dan dokongan kepada Presiden dan Timbalan Presiden. Berikanlah kepercayaan sepenuhnya kepada setiap tindakan yang mahu diambil oleh Najib dan Muhyiddin.

"Pengkukuhan kepada kepercayaan dan keyakinan ini perlu supaya Presiden UMNO boleh melakukan transformasi politik dengan tenang. Hentikanlah tabiat ugut-mengugut terhadap pucuk pimpinan kerana ini hanya akan menghancurkan bangsa Melayu dan rakyat yang dibela amnya. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh," katanya.

Mohd. Zainul Fithri menegaskan, UMNO harus bersatu, berani dan akan menjadi kuat jika paksi perjuangannya benar dan jelas.

KOMEN : TENDANG AJE PEMIMPIN-PEMIMPIN UMNO YANG TERTINGGAL BOT ATAU YANG BERPOTENSI UNTUK MENUMPANG BOT PUAK PEMBANGKANG... MEREKA NILAH GUNTING DALAM LIPATAN... TANYA DIRI TU APA YANG KAU ORANG BOLEH BUAT UNTUK UMNO , BUKAN APA YANG UMNO BOLEH BUAT UNTUK PERUT KAU...? SELAGI ADANYA PEMIMPIN- PEMIMPIN SEPERTI INI SELAGI ITULAH UMNO DIPANDANG SERONG OLEH ORANG MELAYU SENDIRI...

No comments: