Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 30 November 2011

MAJLIS PEGUAM PERJUANGKAN APA?


NGO bantah memorandum Majlis Peguam

Sebahagian anggota beberapa NGO berhimpun bagi menghalang penyerahan memorandum oleh Majlis Peguam ke Parlimen, Kuala Lumpur, semalam

KUALA LUMPUR 29 Nov. - Walaupun merupakan satu badan mewakili para peguam yang sepatutnya profesional dan menegakkan undang-undang negara, Majlis Peguam hari ini dilihat bertindak sebaliknya.

Mereka dilihat cuba mempertikaikan undang-undang negara apabila mendesak Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011 tidak digunapakai meskipun ia telah diluluskan di Parlimen hari ini.

Desakan daripada badan itu timbul setelah mereka tidak berpuas hati terhadap undang-undang baru itu yang dikatakan tidak menepati kehendak individu serta rakyat Malaysia.

Malah, badan itu menganjurkan satu perhimpunan tanpa permit untuk menyerahkan memorandum bantahan di Parlimen hari ini selepas berarak dari Taman Tasik Perdana.

Perhimpunan selama dua jam itu turut menyebabkan kesesakan di beberapa jalan sekitar terutama sekali di susur masuk Jalan Parlimen.

Malah, ada di antara mereka dilihat cuba menghalang laluan kenderaan yang menghala ke Jalan Mahameru dengan berdiri di tepi jalan sambil menjerit-jerit untuk menarik perhatian pengguna jalan raya.

Turut menyertai perhimpunan itu adalah kumpulan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) dan kumpulan yang mempromosikan gaya hidup lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT) yang menyokong perhimpunan diadakan oleh Majlis Peguam itu.

Memorandum itu diserahkan oleh Presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong tengah hari ini.

Tindakan yang dilakukan Majlis Peguam itu bagaimanapun ditolak oleh beberapa wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang bernaung di bawah Majlis Putra Malaysia (MPM) yang turut berkumpul bagi membantah kehadiran ahli-ahli Majlis Peguam di Parlimen.

Paduka Ayahanda MPM, Khairuddin Daud berkata, lebih 500 ahli majlis itu yang terdiri daripada beberapa NGO berkumpul untuk menunjukkan taat setia terhadap kerajaan yang sentiasa diasak beberapa pihak yang dianggap melampau.

"Pelbagai usaha telah dilakukan kerajaan namun mereka tetap tidak menyokong. Oleh itu, kami tidak ingin melihat negara ini terus dirosakkan dengan pelbagai perkara negatif terutama sekali seks bebas yang masih dipertahankan mereka," tegas beliau.

Presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu Selangor/Wilayah Persekutuan, Mohd. Ali Baharom yang turut serta dalam perhimpunan bantahan NGO itu berkata, tindakan Majlis Peguam itu adalah bercanggah dengan semangat perlembagaan dan sewajarnya ditolak.

Dewan Rakyat hari ini telah meluluskan sebulat suara Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011 membabitkan enam pindaan yang bermatlamat membenarkan orang ramai berhimpun secara aman dan tanpa senjata.

Rang undang-undang itu dibentangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz pada Selasa lalu.

Bagaimanapun, ketika rang undang-undang itu disambung perbahasannya untuk bacaan kali kedua hari ini, ia turut mendapat tentangan daripada Ahli Parlimen pembangkang yang bertindak keluar dewan.

KOMEN : TABIAT YANG TIDAK SIHAT DARI PUAK PEMBANGKANG... KALAH BERDEBAT KELUAR DARI PARLIMEN... ITU AJE KERJA YANG MEREKA TAHU... KALAH CABUT... NASIB RAKYAT YANG UNDI KAU ORANG LANGSUNG KAU ORANG TAK BELA... INILAH DIA SYAITAN DAN IBLIS YANG NIK AZIZ KATAKAN... TAK BUAT KERJA TAPI ASYIK NAK MEROSAKAN KEAMANAN NEGARA DENGAN HASUTAN DAN FITNAH JAHAT...

No comments: