Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 30 November 2011

Tunjuk sikap mengalah satu kesilapan besar


DARI UTUSAN MALAYSIA
30/11/2011



KUALA LUMPUR 29 Nov. - Pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN) membuat kesilapan besar apabila bersikap mengalah walaupun parti itu menang pada Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU12) lalu.

Penyandang Kursi Za‘ba, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Tan Sri Dr. Nordin Kardi (gambar) berkata, sikap mengaku kalah dan tidak yakin pada pencapaian adalah faktor yang menjadikan parti itu lemah.

“Kesilapannya kerana pemimpin kita mengaku kalah padahal UMNO menang dalam PRU12. Tindak-tanduk mereka selepas PRU12 itu sebenarnya kurang cerdik.

“Di dalam ceramah dan forum mereka mengaku kalah dan lebih menyedihkan ada pemimpin tertinggi juga mengaku kalah,” katanya pada Seminar Agenda Melayu Ketujuh sempena Perhimpunan Agung UMNO 2011, di sini hari ini.

Seminar anjuran Pertubuhan Alumni Kelab-Kelab UMNO Luar Negara bertajuk Islam dan Melayu Pasca Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) itu dirasmikan oleh Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan.

Selain Nordin, panel seminar terdiri daripada Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Nordin, bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr. Asri Zainul Abidin dan Prof. Madya Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah sebagai moderator.

Nordin berkata, tindakan mengalah secara tidak bertempat itu secara tidak langsung telah menunjukkan kelemahan semangat parti.

“Sedangkan di Sweden, kerajaannya menang kurang daripada separuh kerusi tetapi mereka masih memerintah penuh yakin.

“Saya rasa jika sekali lagi pemimpin UMNO buat tindakan yang sama, keadaan dan kesannya akan lebih buruk,’’ katanya.

Sehubungan itu, tegasnya, pemimpin UMNO perlu memiliki sikap berani kerana pada masa sekarang mereka berdepan dengan parti lawan yang tidak lagi mengamalkan politik beretika.

Hujah Nordin turut disokong Zulkifli yang menyifatkan sikap sesetengah pemimpin UMNO yang meletakkan diri seperti kalah dalam menang.

Sebagai penyelesaian katanya, pemimpin perlu melihat dan mengkaji semula penerimaan rakyat terhadap UMNO dan BN suatu ketika dahulu.

“Kekuatannya dahulu hanya satu iaitu persepsi UMNO itu mewakili orang-orang Melayu dan bumiputera,’’ katanya.

Selain mengkritik pemimpin-pemimpin yang takut untuk bercakap mengenai kepentingan orang Melayu, Zulkifli turut menempelak segelintir pemimpin yang bertindak atas kepentingan sendiri.

“Tindakan mereka tidak ubah seperti membeli insurans, seolah-olah kalau UMNO kalah dia masih boleh beralih arah kepada pembangkang kerana tidak begitu taksub memperjuang UMNO,’’ katanya.

KOMEN : PEMIMPIN UMNO SEKARANG MACAM TERKENA SINDROM LALANG... MENGIKUT ARAH ANGIN BERTIUP UNTUK KEPENTINGAN AGENDA PERIBADI... BERAPA RAMAI YANG BERHORMAT (YB) BERANI BERSUARA MEMPERTAHANKAN KERAJAAN DARI TOMAHAN DAN FITNAH PUAK PEMBANGKANG?... ADAKAH MEREKA-MEREKA INI MERUPAKAN CALON BOLEH MENANG YANG DILAUNGKAN OLEH NAJIB...? BERAPA RAMAI YANG TELAH/AKAN BERALAH UNTUK TIDAK MENJADI CALON PADA PRU 13 NANTI? ADAKAH UMNO AKAN DILANDA SINDROM MERAJUK YANG TIDAK BERKESUDAHAN BILA YB-YB INI TIDAK DICALONKAN? KITA TUNGGU APA KESUDAHAN DARI PERHIMPUNAN AGONG UMNO INI.....

No comments: