Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 20 July 2011

Tafsiran halus perhimpunan haram 9 Julai


Oleh TAN MELAKA
DARI UTUSAN MALAYSIA
20.7.2011



SEMENTARA akhbar Melayu terutama Utusan Malaysia bermati-matian menafikan pihak polis bertindak liar melakukan kekerasan dan keganasan terhadap penunjuk perasaan haram Bersih 9 Julai lalu, sebuah akhbar berbahasa Inggeris Ahad lalu secara halus dan bijak meyakinkan pembacanya bahawa polis telah bertindak demikian dengan memberikan bukti bahawa orang UMNO turut menjadi mangsanya.

Menurut penulis kolum di akhbar mingguan Inggeris itu, Ketua Pemuda UMNO Putrajaya, Datuk Ahmad Zaki Zahid yang lebam tangannya terpaksa menerima rawatan dan tentunya beliau tidak berterima kasih kepada Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) yang memukulnya dengan cota dan seorang lagi yang tidak disebutkan namanya turut cedera di kaki.

Ketua Pemuda Bukit Bintang pula dipukul di belakangnya dan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin ditahan setelah disembur dengan gas pemedih mata.

Ini adalah perkara biasa dalam mana-mana tunjuk perasaan apabila polis merasakan bahawa keselamatan orang ramai terancam. Tetapi kepada kolumnis yang memperjuangkan hak asasi manusia, perkara ini adalah luar biasa.

Setelah menyebutkan kecederaan kepada pemimpin UMNO itu lalu disentuh pula oleh penulis ini tentang Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang terpaksa berkerusi roda untuk memberikan ceramah di sana-sini dengan diberikan sambutan sebagai wira dan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad pula terpaksa menerima beberapa jahitan di kepala.

Kenyataan kolumnis itu tanpa mempersoalkan kebenaran atau kesahihannya sama ada lakonan atau lain-lainnya dengan mengemukakan pemimpin UMNO sebagai turut terlibat, maka tentulah berjaya memperkukuhkan keyakinan pembaca akhbar tersebut terhadap pelbagai tindakan polis yang didakwa oleh pakatan pembangkang sebagai kejam. Nampaknya, sudah ramai yang pandai berlakon dalam pakatan tersebut, bukan hanya Anwar Ibrahim seorang.

Bahawa ketua-ketua parti pakatan ini mencabar dan menyerang polis dalam tunjuk perasaan itu tidak dirasakan perlu untuk dicatatkan oleh kolumnis itu, sebaliknya, tulisannya didahulukan dengan memberikan gambaran bahawa bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sudah ketinggalan zaman kerana anaknya sendiri, Marina dan cucunya turut serta dalam perhimpunan itu.

Pendirian kolumnis itu sebagai seorang yang bekerja dengan akhbar sebuah parti politik harus dipersoalkan kerana tanpa bukti beliau membuat kenyataan bahawa penunjuk-penunjuk perasaan itu bukan hanya terdiri daripada anggota Pas atau PKR atau penyokong Anwar tetapi turut serta anggota Civil Society yang mahukan sistem pilihan raya yang lebih baik.

Di mana beliau mendapat maklumat ini? Kenapa beliau tidak menyebutkan perihal sebahagian besar daripada mereka itu ialah 'tentera upahan'?

"Demonstrasi Sabtu itu adalah menunjukkan wujudnya very sophisticated civil society yang tidak takut untuk menyatakan perasaan mereka," kata kolumnis tersebut dalam tulisannya.

Hebat sekali kesimpulan yang dibuat oleh penulis itu berasaskan kepada sentimen sendiri tanpa mengambil kira sentimen orang Melayu yang marahkan parti-parti Melayu dipimpin oleh seorang Hindu yang bertopeng bebas.

Penulis itu turut memberikan gambaran bahawa Pemuda UMNO tidak berjaya menarik golongan muda yang menyebabkan mereka ramai berada di pihak yang mengadakan tunjuk perasaan jalanan itu.

Apakah ini benar? Kenapa beliau tidak boleh berfikir bahawa Pemuda UMNO tidak merancang tunjuk perasaan itu tetapi sekadar untuk bertindak balas dengan mengambil-kira nasihat kerajaan dan parti. Jika mahu tentunya Pemuda UMNO dapat mengumpul jumlah yang lebih besar untuk menunjukkan pergerakan itu berada di pihak kerajaan.

Saya mengucapkan tahniah kepada kolumnis itu yang bekerja dengan akhbar parti politik tetapi bijak untuk mencari masa yang sesuai bagi menunjukkan taringnya dan menyimpan kukunya bila melihat kemaraan pengaruh UMNO.

Saya telah memerhatikan peranan akhbar berbahasa Inggeris ini dari sejak sebelum Pilihan Raya Umum 2008 hingga sekarang. Dalam banyak hal, akhbar ini menghakiskan keyakinan orang Cina terhadap MCA.

KOMEN : MEREKA AKAN MEMUTARBELITKAN SEGALA FAKTA UNTUK MEMPERKASAKAN AGENDA SEMPIT MEREKA DALAM MEMUSNAH DAN MEMBURUK-BURUKAN NEGARA KITA KEPADA DUNIA LUAR...

No comments: