Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 27 July 2011

Ramadan dan zakat fitrah


Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN


TINGGAL beberapa hari sahaja lagi kita akan menjadi penghuni madrasah Ramadan. Bulan yang penuh dengan keberkatan. Setiap individu yang benar-benar beriman kepada Allah SWT, pastinya tidak sabar menanti bulan yang kaya dengan kelebihan berbanding dengan bulan-bulan yang lain.

Madrasah Ramadan diharapkan menjadi medan tarbiah kepada diri kita semua untuk menyucikan jiwa dan membersihkan hati (tazkiyatun nafs) dari segala sifat mazmumah yang dibenci oleh Allah.

Biasanya, apabila kita menyebutkan bulan Ramadan, lantas akan mengingatkan kita tentang kefarduan puasa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi sesiapa yang sempat berada di bulan ini.

Objektif tertinggi daripada ibadah puasa ini ialah melahirkan manusia yang bertaqwa kepada Allah sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana puasa itu diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. (al-Baqarah: 184)

Namun, berapa ramai yang hampir terlupa tentang kewajipan yang turut ditetapkan pada bulan istimewa ini iaitu membayar zakat fitrah.

Secara umumnya, zakat dalam sudut bahasa bermaksud kesuburan (al-numuww atau al-nama'), keberkatan (al-barakah) dan pertambahan baik (ziyadah al-khayr).

Memahami maksud zakat fitrah atau dikenali juga sebagai zakat badan dimaksudkan sebagai 'satu nama bagi apa yang dikeluarkan sebanyak satu sa' daripada tamar atau satu sa' daripada bijirin (sya'ir) di bulan Ramadan ke atas setiap manusia yang merdeka ataupun hamba sama ada lelaki atau perempuan daripada orang Islam'. (lihat al-iqna' fi hall al-fadz Abi Syuja', Muhammad al-Syarbini).

Takrifan ini sebenarnya adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Umar yang bermaksud; Rasulullah mewajibkan zakat fitrah di bulan Ramadan kepada setiap orang muslim, sama ada dia merdeka atau hamba, lelaki mahu pun perempuan. Iaitu (jumlahnya) segantang kurma atau gandum (riwayat Muslim).

Buku panduan zakat yang diterbitkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah memberikan panduan bahawa satu sa' adalah bersamaan dengan satu gantang Baghdad. Satu gantang Baghdad pula bersamaan dengan 2.7 kilogram (kg). Ia perlu dikira berdasarkan makanan ruji di sesuatu tempat.

Contohnya, pada zaman Rasulullah, makanan ruji di tempat dan zaman tersebut adalah kurma dan gandum. Sementara, makanan ruji di Malaysia ialah beras. Maka kadar zakat fitrah bagi masyarakat Islam di Malaysia ialah mengikut harga beras semasa didarabkan dengan 2.7 kg.

Kewajipan zakat fitrah adalah berlainan dengan zakat harta. Zakat harta diwajibkan apabila harta tersebut mencapai kadar nisab yang mengikut harga emas semasa dan apabila mencukupi satu haul. Apabila telah sempurna syarat-syarat tersebut, maka hendaklah dikeluarkan sebanyak 2.5% daripada harta yang diwajibkan zakat itu.

Zakat fitrah pula diwajibkan kepada mereka yang mempunyai makanan yang cukup dari malam hari raya sehinggalah pagi hari raya mengikut kadar makanan yang menjadi kebiasaan kepada masyarakat setempat.

Sekiranya dihayati, zakat fitrah mempunyai syarat yang amat mudah yang kebiasaannya dapat dipenuhi oleh umat Islam. Ini menyebabkan hampir semua individu muslim menepati kewajipan membayar zakat fitrah.

Ia juga memberi ruang kepada golongan miskin untuk turut membayar zakat bagi membantu golongan yang lebih tidak berkemampuan. Dalam konteks ini, Islam telah menaikkan martabat golongan miskin kerana dapat memberikan sumbangan melalui zakat fitrah.

Zakat fitrah juga dapat memberikan bantuan kepada golongan yang tidak berkemampuan untuk meraikan kedatangan hari raya selepas berakhirnya bulan Ramadan. Kegembiraan yang disambut oleh mereka dengan rasa syukur kepada Allah SWT akan menambahkan lagi pahala mereka yang membayar zakat fitrah.

Oleh sebab itu, sebahagian ulama tidak menggalakkan membayar zakat fitrah pada awal bulan Ramadan kerana ia boleh menjejaskan tujuan sebenar zakat fitrah iaitu membantu golongan miskin merayakan Aidilfitri.

Ia juga sejajar dengan perbuatan para sahabat r.a yang membayar zakat dalam jangka masa sehari atau dua hari sebelum hari raya. (riwayat al-Bukhari).

Waktu tunai zakat fitrah

Demikian juga Nabi SAW pula amat menggalakkan pembayaran zakat sebelum keluar menunaikan solat Aidilfitri. Ini sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah ibn Umar yang bermaksud: "Baginda memerintahkan agar ia dibayar sebelum orang ramai keluar menunaikan solat (Aidilfitri).

Walaubagaimanapun, pada pandangan penulis, masa yang paling sesuai untuk pembayaran zakat fitrah bergantung kepada situasi dan keadaan seseorang itu.

Sekiranya individu berkenaan ingin menyerahkan sendiri zakat tersebut tanpa melalui amil zakat, maka dia boleh berbuat demikian pada masa yang terhampir dengan hari raya. Namun, sekiranya sumbangan zakat itu hendak dilakukan melalui amil zakat, maka adalah lebih baik dilaksanakan secepat mungkin menjelang Ramadan.

Ini bagi membolehkan para amil yang dilantik menyerahkan sumbangan tersebut kepada golongan yang tidak berkemampuan.

Justeru, sebelum menyambut bulan Ramadhan pada tahun ini, marilah sama-sama kita membuat persiapan. Mental, fizikal dan spiritual kita perlu diperkuatkan dengan semaian iman agar madrasah Ramadan dilalui dengan cemerlang, sehingga menatijahkan darjat ketaqwaan kepada Allah.

Di samping kita berpuasa Ramadan, lengkapkanlah puasa tersebut dengan menunaikan zakat fitrah. Ini kerana, zakat fitrah akan dapat menampung segala kelemahan dan kekurangan dalam menjalani ibadah puasa Ramadan.

Ibnu Abbas r.a meriwayatkan: "Rasulullah telah mewajibkan zakat fitrah, untuk membersihkan orang yang berpuasa daripada ucapan yang tidak ada manfaatnya dan kata-kata yang kotor, serta untuk memberikan makanan kepada orang-orang miskin." (riwayat Abu Daud).

No comments: