Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 26 July 2011

Pesaing BMW 1 Series








MODEL A1 memperoleh peralatan lima bintang dalam ujian kemalangan Euro NCAP.

MODEL kompak Audi iaitu A1 akhirnya diperkenalkan ke pasaran tempatan. Ia merupakan model paling kecil daripada Audi dan diimport sepenuhnya (CBU) oleh pengedar tunggal kenderaan Audi di Malaysia, Euromobil Sdn. Bhd. (Euromobil).

Pengenalannya dalam pasaran pastinya mencetuskan saingan kepada dua model rakan senegaranya, BMW 1 Series dan Mini. Sebenarnya terdapat beberapa varian A1 di pasaran global, namun hanya A1 1.4 TFSI sahaja yang diperkenalkan di Malaysia.

Model Audi A1 membuat debut pada Geneva Motor Show 2010. Jualan kereta kompak tiga pintu itu bermula di Jerman pada Ogos 2010 dan tiga bulan kemudiannya, ia sudah berada dalam pasaran United Kingdom. Sehingga Jun lalu, pengeluaran model ini sudah mencecah 100,000 unit.

Baru beberapa bulan berada dalam pasaran antarabangsa, A1 sudah menerima beberapa pengiktirafan. Antaranya, Auto Trophy daripada majalah Auto Zeitung, Golden Steering Wheel daripada Auto Bild dan Bild am Sonntag serta Car of the Year Award daripada majalah What Car?. Jentera itu turut menerima penarafan lima bintang dalam ujian kemalangan Euro NCAP.

Model 1.4 TFSI dilengkapi enjin suntikan terus pengecas turbo empat silinder sebaris bersesaran 1,390cc. Kuasa maksimum ialah 122hp pada 5,000rpm. Sementara tork puncak ialah 200Nm @ 1,500-4,000rpm. Enjin kompak itu dipadankan dengan kotak gear klac berkembar tujuh kelajuan S-tronic. Ia membolehkan pemandu memilih sama ada untuk menukar gear secara automatik atau manual dengan mudah.

Model A1 mampu memecut dari 0 kilometer (km) hingga 100km dalam tempoh 8.9 saat sahaja. Untuk setiap 100km, ia hanya menggunakan 5.3 liter petrol. Kelajuan maksimum ialah 203 km/sejam. Kadar emisi karbon pula cuma sebanyak 122 gram/km.

Cukup mudah untuk mengenali jentera itu kerana Audi memaparkan lambang empat cincin berangkai pada gril besar pada bahagian hadapannya.

Lampu depan mengguna pakai lampu jenis xenon. Sementara lampu belakang ialah lampu LED. Turut disediakan ialah lampu kabus dan DRL (Daytime Running Lights) LED.

Rekaan dalaman membabitkan kerusi sport pada barisan hadapan yang dibalut dengan fabrik Herzklopfen. Selain itu, ia turut memiliki cermin dalaman antisilau automatik, stereng sport kulit tiga jejari dan tempat duduk belakang yang boleh dilipat.

Model A1 sarat dengan pelbagai sistem keselamatan termasuklah ESP, ASR, EDL, ABS, EBD dan BA. Ia juga didatangkan dengan enam beg udara. Kereta kompak itu ditawarkan pada harga RM179,900 atas jalan tanpa insurans.

No comments: