Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 11 July 2011

BILA BERSIH JADI REFORMASI?


Tindakan Bersih dipersoalkan - TPM
Oleh AZIAN AZIZ
pengarang@utusan.com.my




MUHYIDDIN Yassin menutup Konvensyen Guru-Guru Muda Kebangsaan di Dewan Seri Budiman Universiti Teknologi Mara (UiTM), semalam.



SHAH ALAM 10 Julai - Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mempersoalkan kewajaran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) meneruskan perhimpunan haram semalam yang dilihat hanya merosakkan keamanan negara yang diperjuangkan generasi terdahulu.

Timbalan Perdana Menteri berkata, Bersih tidak memperjuangkan apa yang mereka katakan dan ini terbukti kerana sepanjang perhimpunan haram semalam, tiada satu pun laungan mengenai pilihan raya yang bersih dan adil kedengaran.

Menurut beliau, tujuan Bersih untuk menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin juga hanya alasan kerana jika benar mereka berniat berbuat demikian, ia sepatutnya telah dilakukan ketika pengerusinya, Datuk S. Ambiga menghadap Seri Paduka sebelum ini.

"Sudah 12 kali kita buat pilihan raya umum, tiada pihak yang cabar untuk adakan pilihan raya itu bersih dan adil. Mereka juga dah menang di lima negeri dan banyak pilihan raya kecil sebelum ini. Tapi bila di penghujung ini, BN (Barisan Nasional) banyak menang pilihan raya kecil, mereka mula takut.

"Itu sebab mereka buat begini (perhimpunan haram) untuk hasut rakyat rosakkan negara. Jadi, rakyat perlu sedar muslihat mereka agar keamanan yang dikecapi hasil perjuangan nenek moyang kita selama ini tidak musnah hanya disebabkan tindakan segelintir pihak ini," katanya.

Beliau berucap ketika menutup Konvensyen Guru-guru Muda Kebangsaan di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini hari ini.

Pada majlis sama, Muhyiddin turut melancarkan Skuad Jelajah Motivasi Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) 1Malaysia 2011 dan Portal Pendidikan Score A Mathvictory.

Hadir sama Naib Canselor UiTM, Prof. Datuk Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar dan Pengerusi GPMS, Jais Abdul Karim.

Muhyiddin turut mengajak rakyat menggunakan ruang dan tempat yang disediakan untuk bersuara dengan sebaik-baiknya secara bijaksana, bukan atas niat yang jahat.

Tidak menolak kemungkinan ada kelemahan dalam pentadbiran kerajaan, beliau berkata, ruang yang diberikan mesti digunakan untuk memperbaiki kelemahan itu ke arah membangunkan dan memperkukuhkan negara.

"Mungkin tidak 100 peratus (penduduk) setuju apa yang kerajaan buat. Dalam rumah pun kadang-kadang apabila mak suruh, kita tak ikut. Tetapi pokoknya kita dalam satu keluarga. Keluarga kita besar, 1Malaysia. Kalau sudah maju dan dibangunkan dengan asas kukuh berdasarkan Perlembagaan negara dan sistem demokrasi berparlimen, apa yang disebutkan dalam Rukun Negara menjadi teras penting dalam pembinaan negara," katanya.

Muhyiddin turut mencabar guru-guru agar berusaha kuat bagi memastikan 100 peratus murid sekolah di negara ini berjaya menguasai 3M iaitu menulis, membaca dan mengira berbanding 90 peratus pada masa sekarang.

Beliau juga mahu para guru mengambil langkah proaktif bagi memastikan tiada lagi sekolah yang mendapat tempat tercorot dalam sistem pengkelasan yang dijalankan.

"Kalau boleh tak ada lagi sekolah yang berada di tahap enam dan tujuh. Kalau boleh paling rendah ialah lima iaitu tahap sederhana," kata beliau.

KOMEN : MANA ADA DALAM DUNIA NI SEBUAH NEGARA YANG PENTADBIRANNYA CEKAP DAN TIDAK BERMASALAH.. SELALUNYA KAKITANGAN YANG BERLAGAK SEBAGAI LITTLE NAPOLEAN LAH YANG MENYEBABKAN SISTEM PENYAMPAIAN KERAJAAN DILANDA BIROKRASI YANG TERLAMPAU... MEREKA BUKAN SAJA TIDAK SUKA PADA KERAJAAN YANG MEMERINTAH TETAPI SECARA TERBUKA MENYOKONG PUAK PEMBANGKANG... MEREKA-MEREKA INILAH YANG BERSIFAT TALAM DUA MUKA DAN GUNTING DALAM LIPATAN...

No comments: