Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 1 June 2011

LEBIH 10 TAHUN TAK DISEMAK?


Kerajaan digesa semak semula skim gaji pensyarah UiTM



SHAH ALAM 31 Mei - Kesatuan Kakitangan Akademik UiTM (Mitasa) dan Persatuan Akademik UiTM (UTiMAS) menggesa kerajaan dan UiTM supaya menyemak semula skim gaji pensyarah universiti itu yang tidak disemak melebihi 10 tahun.

Gesaan tersebut dibuat menerusi kenyataan bersama oleh dua badan induk kakitangan akademik itu yang dikeluarkan oleh Presiden Mitasa, Ab Latiff Ishak dan Presiden UTiMAS, Prof. Dr. Mohamad Awang di sini hari ini.

Menurut kenyataan itu, satu bengkel Permurnian Semakan Skim Perkhidmatan Pensyarah UiTM telah dianjurkan oleh Mitasa dan UTiMAS pada 26-28 Mei 2011 bagi meneliti kedudukan skim gaji pensyarah masa ini.

Hasil mesyuarat di bengkel tersebut, jelas kenyataan itu beberapa keputusan telah dibuat bagi memartabatkan kembali kedudukan kakitangan akademik UiTM.

Mitasa dan UTiMAS, menurut kenyataan itu sebulat suara berpendapat bahawa apa jua kebajikan dan maruah kakitangan akademik UiTM perlu dibela dan dimartabatkan kembali di persada yang membanggakan selaras dengan khidmat bakti mereka.

"Para akademia UiTM merupakan pemangkin kecemerlangan akademik universiti demi menjaga kepentingan dan usaha murni kerajaan Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB).

"Kakitangan akademik adalah tonggak sesebuah universiti di mana core-business universiti ialah akademik. Amanah dan tanggungjawab yang dipikul di bahu para akademia UiTM memerlukan komitmen dan usaha yang tinggi bagi merealisasikan hasrat bangsa dan negara tercinta.

"Pembelaan serta ganjaran yang setimpal wajib diberikan perhatian serius demi menjaga keutuhan kecemerlangan akademia UiTM. Pengabaian kecemerlangan akademik bermakna keruntuhan kualiti dan keruntuhan wibawa universiti," jelas kenyataan tersebut yang diemelkan kepada Utusan Malaysia.

Menurut kenyataan itu, bagi memantapkan kembali kecemerlangan akademik, beberapa syor untuk tindakan segera telah dicadangkan.

* Skim perkhidmatan dan proses kenaikan pangkat para akademia perlu disemak semula untuk penambahbaikan.

* Hak dan keistimewaan sedia ada yang berdaya saing perlu digunapakai dengan segera.

* Sumbangan dan penat jerih para akademia dalam mendidik anak bangsa ke persada antarabangsa wajib diberikan perhatian dan ganjaran yang setimpal dan sepatutnya.

* Beberapa kes anomali yang wujud seperti di antara Gred DM52 dengan gred jawatan setara DG52/DH52 serta kes anomali Gred DM53/DM54 perlu diselesaikan segera.

* Pensyarah DM41 dan DM45 yang telah lama berkhidmat perlu diberi peluang kenaikan pangkat dengan segera.

"Pada masa sekarang, perkara-perkara di atas kurang diberi perhatian yang sewajarnya oleh pihak pengurusan dan pentadbiran UiTM.

"Sudah sampai masanya pihak kerajaan dan pihak pengurusan UiTM melihat kembali kedudukan kakitangan akademik UiTM bagi mengelakkan wujudnya ketidakpuasan kakitangan akademik terhadap pihak universiti dan kerajaan," jelas kenyataan itu.

KOMEN : SEMAKLAH WAHAI KERAJAAN... KASIHAN MEREKA WALAUPUN BERTUGAS DI IPTA SEBAGAI PENSYARAH, DAH LEBIH 10 TAHUN SKIM GAJI TIDAK DISEMAK... BERSIKAP ADILLAH PADA PENDIDIK ANAK BANGSA KITA.... KALAU GURU BOLEH KENAPA PENSYARAH TAK BOLEH...?

No comments: