Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Sunday 26 June 2011

KONTINGENSI BERSIH


Rancang pelan luar jangka
Oleh SUFFIAN ABU BAKAR dan METRA SYAHRIL MOHAMED


KUALA LUMPUR 24 Jun - Penganjur perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) kini dikesan sedang memperhebatkan persiapan, antaranya menyediakan pelan kontingensi seandainya pihak berkuasa berjaya menggagalkan rancangan mereka untuk berhimpun pada 9 Julai ini.

Persiapan itu dirangka rapi bagi menampakkan perhimpunan haram tersebut seolah-olah berjaya mendapat sambutan rakyat di negara ini.

Selain itu, bagi membolehkan pengikut perhimpunan ini tiba di ibu negara seperti yang dirancang tanpa sekatan pihak berkuasa, pelan kontingensi itu antara lain meminta mereka datang ke ibu negara beberapa hari lebih awal.

Menurut sumber polis, terdapat maklumat yang mengatakan peserta perhimpunan itu akan datang lebih awal dan menginap di beberapa hotel di sekitar ibu negara, selain surau serta masjid sebelum menyertai perhimpunan pada 9 Julai.

"Maklumat yang diterima mendapati, beberapa hotel murah di sekitar Jalan Chow Kit telah ditempah, malah kita percaya peserta dari luar Kuala Lumpur sanggup datang awal dan tidur di masjid, surau atau hentian rehat dan rawat lebuh raya.

"Beberapa buah masjid juga sudah dikenal pasti akan menjadi lokasi penginapan mereka dan kita percaya, satu majlis prasambutan akan diadakan di Gombak pada malam sebelum perhimpunan itu," kata sumber itu ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Selain di dalam negara, penganjur juga turut meminta kerjasama pengikut mereka untuk mengadakan perhimpunan di pejabat kedutaan Malaysia dan tempat-tempat tumpuan awam di luar negara pada tarikh yang sama.

Menurut sumber, antara lokasi luar negara yang dikesan akan diadakan perhimpunan itu adalah di Amerika Syarikat, Korea Selatan, Australia, Jepun, Taiwan dan United Kingdom.

Sementara itu, Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga Sreenevasan ketika dihubungi malam ini tetap dengan keputusannya untuk terus mengadakan perhimpunan itu walaupun mendapat bantahan daripada pelbagai pihak.

"Bersih akan tetap diteruskan. Tiada komen lanjut dan sila laporkan perkara ini dengan tepat," katanya melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dikirim malam ini.

Sehingga petang tadi, sebanyak 1,092 laporan polis telah diterima di seluruh negara yang menyatakan bantahan terhadap rancangan perhimpunan haram itu.

KOMEN : TANGKAP AJE KEPALA DAN PEMIMPIN YANG BERSUBAHAT DALAM MENJAYAKAN PERHIMPUNAN BERSIH INI.. KALAU DAH KEPALA TAK ADA EKOR AKAN HILANG PEDOMAN... KATA ORANG CEGAH SEBELUM PARAH... DEMOS SAMPAI KAT LUAR NEGARA TU.... MOHON KERAJAAN LUAR NEGARA YANG MENYOKONG PERUSUH NI TERIMA MEREKA SEBAGI RAKYAT NEGARA MEREKA...

1 comment:

PAPA GOMO said...

setuju sangat bro..tangkap dan kalau boleh kerat kote..he he he

salam perjuangan...dah di linkkan

kirim salam seluruh keluarga.