Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 17 June 2011

APA KECOH SANGAT PASAL FELDA NI


Felda bankrap jika serah 341,000 hektar tanah




KUALA LUMPUR 16 Jun – Felda akan bankrap sekiranya 341,000 hektar tanah milik agensi itu yang diuruskan Felda Plantations Sdn. Bhd. diserahkan kepada generasi kedua dan ketiga seperti yang dicadangkan pembangkang dalam Buku Jingga.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata, Felda juga tidak akan memperoleh peruntukan kewangan sebanyak RM1.6 bilion setiap tahun yang merupakan hasil daripada tanah tersebut.

Menurutnya, menerusi peruntukan itu, ia digunakan bagi membayar gaji 23,000 pekerja dan 60,000 pekerja ladang Felda kerana kerajaan tidak lagi memberikan bajet kepada agensi tersebut.

“Sekiranya 341,000 hektar tanah itu dibahagikan kepada 1.6 juta generasi Felda, setiap seorang daripada mereka hanya akan menerima 0.4 hektar sekali gus memudahkan tanah itu dijual tidak lama kemudian dan mengakibatkan mereka hilang pendapatan.

“Perlu juga diketahui bahawa satu pertiga daripada 341,000 hektar tanah itu berada di Sabah dan saya percaya rakyat Sabah tidak gembira sekiranya tanah mereka diberi kepada peneroka dari Semenanjung,” katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.

Terdahulu pada sesi soal jawab lisan, Datuk Ismail Abdul Muttalib (BN-Maran) dalam soalan tambahannya menanyakan mengenai untung dan rugi kepada Felda sekiranya cadangan dalam Buku Jingga supaya tanah yang dimiliki oleh Felda Plantations diberikan kepada semua anak peneroka generasi kedua dilaksanakan.

Soalan itu bagaimanapun tidak dijawab kerana tidak dibenarkan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia. Pandikar memutuskan demikian bagi meredakan pertikaman lidah antara penyokong kerajaan dan pembangkang ekoran soalan Ismail itu.

Terdahulu, menjawab soalan Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh) pada sesi soal jawab lisan, Ahmad berkata, sehingga 31 Mei lalu, Felda telah mengeluarkan sebanyak RM3.55 bilion daripada RM6.5 bilion pinjaman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

“Jumlah itu bagi membiayai program tanam semula kebun peneroka, membiayai projek perumahan warga Felda, membiayai program Gedung Makanan Negara dan membiayai pembelian syarikat Malayan Sugar Manufacturing Holdings Bhd. (MSM),” katanya.

Pada tahun 2010, katanya, bayaran balik KWSP sebanyak RM99.69 juta telah dilunaskan dan anggaran bayaran balik pada tahun ini iaitu RM269.44 juta juga akan ditunaikan.

“Pinjaman ini tidak sama sekali membebankan malah menguntungkan semua peneroka. Felda juga mempunyai rekod cemerlang dalam bayaran balik pinjaman.

“Felda pernah meminjam RM4.975 bilion daripada kerajaan, Bank Dunia, Bank Pembangunan Asia, Tabung Kuwait dan Tabung Saudi, kesemua pinjaman itu telah dibayar balik pada 2000, mencipta rekod 14 tahun lebih awal daripada jadual pembayaran sepatutnya,” katanya.

Dewan Rakyat kecoh isu Buku Jingga, Felda

KUALA LUMPUR 16 Jun - Sidang Dewan Rakyat hari ini kecoh seketika apabila soalan tambahan seorang penyokong kerajaan berhubung isu Buku Jingga menyebabkan wakil pembangkang 'panas telinga'.

Datuk Ismail Abdul Muttalib (BN-Maran) meminta Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan menjelaskan mengenai untung dan rugi kepada Felda sekiranya cadangan dalam Buku Jingga supaya tanah yang dimiliki Felda Plantations diberikan kepada semua anak peneroka generasi kedua dilaksanakan.

Belum pun sempat Ahmad menjawab, Azmin Ali (PKR-Gombak) bangun lalu berkata, beliau mahu menjawab soalan itu kerana ia mengenai Buku Jingga.

Khalid Abdul Samad (Pas-Shah Alam) juga bangun dan mahu soalan itu dijawab oleh Ketua Pembangkang diikuti Tian Chua (PKR-Batu) yang secara sinis berkata persoalan itu akan dijawab selepas pilihan raya akan datang.

Selepas keadaan agak reda, Ahmad bangun untuk menjawab soalan Ismail namun sekali lagi terganggu dengan celahan wakil pembangkang sehingga memaksa campur tangan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Pandikar mengingatkan anggota Dewan, banyak platform boleh digunakan untuk menyampaikan pandangan seperti di laman sosial, bukan hanya di dalam Dewan Rakyat kerana terikat dengan peraturan.

"Soalan asal Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh) adalah mengenai kedudukan terkini kewangan Felda dan kewajaran Felda meminjam daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), ia telah dijawab oleh Ahmad dan beliau (Anwar) bangun untuk dapatkan penjelasan, juga telah dijawab oleh menteri.

"Soalan yang sepatutnya ditanya biarlah berkaitan dengan soalan asal yang dikemukakan oleh Permatang Pauh bukan soalan mengenai Buku Jingga," kata Pandikar lalu meminta Datuk Sapawi Ahmad (BN-Sipitang) bertanyakan soalan lisan seterusnya.

Tidak berpuas hati kerana soalan Ismail belum dijawab, beberapa penyokong kerajaan antaranya Khairy Jamaluddin (BN-Rembau), Datuk Lilah Yasin (BN-Jempol), Datuk Abdul Rahman Dahlan (BN-Kota belud) dan Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) bangun mempertahankan bahawa apa yang ditanya Ismail memang ada kaitan dengan soalan asal Anwar.

Turut mencelah, Datuk Mohamed Aziz (BN-Sri Gading) yang meminta Ahmad diberi kesempatan memberi penjelasan agar golongan peneroka tidak terus tertipu dengan dakyah pembangkang.

Bagi meredakan suasana, Pandikar mengarahkan semua Ahli Parlimen supaya bertenang bagi mengelakkan tindakan.

"Kalau ada ahli Yang Berhormat tidak duduk dan masih ada yang bertengkar dengan saya dan siapa yang berdiri apabila saya panggil Sipitang (Sapawi) untuk soalan seterusnya, saya akan suruh keluar," tegasnya menghentikan kekecohan.

KOMEN : SI ANWAR SIBUK SANGAT DENGAN KEWANGAN FELDA MESTI ADA AGENDA BAGI MEROMPAK WANG TERSEBUT BILA PAKATAN BERJAYA TAWAN PUTRAJAYA KOT.... KEBULUR KE APA?

No comments: