Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 1 June 2011

PADAH BILA OTAK DI LUTUT


Hafarizam berjaya batal saman perintah hadir JKHK


SHAH ALAM 31 Mei - Mahkamah Tinggi di sini hari ini memutuskan bahawa saman yang memerintahkan peguam Datuk Mohd. Hafarizam Harun (gambar) hadir pada perbicaraan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan (JKHK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor untuk menjawab tuduhan menghina Dewan adalah terbatal kerana bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Hakim Datuk Zaleha Yusof turut memutuskan bahawa saman yang diterima oleh Mohd. Hafarizam daripada JKHK pada 12 April lalu adalah ultra vires (melampaui batasan undang-undang) dan bercanggah dengan Undang- Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959.

Menurut beliau, tindakan Mohd. Hafarizam selaku peguam kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Klang, Badrul Hisham Abdullah menghantar surat tuntutan bayaran kos mahkamah RM40,000 kepada Speaker DUN Selangor, Datuk Teng Chang Khim tidak tergolong sebagai perbuatan menghina DUN tersebut.

Surat itu dikeluarkan oleh peguam itu selepas Mahkamah Tinggi di sini memutuskan bahawa Badrul Hisham kekal sebagai ADUN di kawasan yang dimenanginya pada Pilihan Raya Umum 2008.

Kata Hakim Zaleha lagi, ia merupakan prosedur biasa antara dua peguam cara dan tertakluk kepada Aturan Profesion Perundangan (Amalan dan Etika) 1978.

''Saya tidak nampak bagaimana ia boleh memberi kesan kepada kuasa dan hak keistimewaan Dewan. Tambahan pula, surat tuntutan tidak pernah dialamatkan kepada Dewan,'' katanya.

Hakim Zaleha juga menyatakan, notis JKHK hanya boleh mengarahkan seseorang untuk memberi keterangan atau mengemukakan dokumen, dan bukannya untuk seseorang menjawab sebarang pertuduhan.

Beliau seterusnya membenarkan permohonan saman pemula yang difailkan oleh Mohd. Hafarizam terhadap tiga defendan iaitu DUN Selangor, JHJK dan Setiausahanya, Mohamad Yasid Bidin dengan kos yang akan ditetapkan kemudian.

KOMEN : DAH AGAK DAH MESTI MEREKA KANTOL... BILA BUAT KERJA DENGAN PERASAAN DENGKI DAN MARAH, OTAK BERFIKIR MENGGUNAKAN LUTUT... BIAR MEREKA YANG PERASAN PANDAI TU JAWAB DAN BAYAR...

No comments: