Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 6 June 2011

HAKIKATNYA 57 TAHUN NEGARA ISLAM PAS TIPU BELAKA


Kenyataan Hadi melampau - TPM
Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
pengarang@utusan.com.my




KUALA LUMPUR 5 Jun - Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa Barisan Nasional (BN) dan UMNO bertanggungjawab atas segala isu dan permasalahan rakyat sebagai sesuatu yang melampau dan tidak Islamik.

Malah, Timbalan Perdana Menteri berkata, dakwaan Abdul Hadi kononnya kerajaan lemah dalam amalan dan sistem agama yang diamalkan ketika ini juga adalah tidak berlandaskan niat yang baik, sebaliknya lebih berbaur politik.

"Saya sangkal 100 peratus apa yang disebut (Abdul) Hadi itu kerana ia sama sekali tidak berasas. Saya percaya ia dibuat atas dasar politik dan tidak berpijak di bumi nyata serta langsung tidak mengakui pencapaian dan kemajuan negara sebagai salah sebuah negara Islam contoh di dunia," katanya selepas merasmikan Simposium Manhaj Dakwah Bandar, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi kepada ucapan dasar Abdul Hadi pada persidangan Muktamar Tahunan Pas Ke-57 kelmarin yang menyalahkan BN dan UMNO sebagai punca permasalahan kepada rakyat.

Mengenai dasar baru negara berkebajikan Pas, Muhyiddin menjelaskan, Pas seolah-olah mengundur berpuluh-puluh tahun ke belakang dalam dasar itu kerana Malaysia sudah lama mengamalkannya seperti menyediakan subsidi yang besar, pendidikan percuma dari peringkat rendah sehingga menengah dan rawatan hospital secara nominal.

Jelas Muhyiddin lagi, konsep negara berkebajikan yang diamalkan kerajaan itu pula tidak menggunakan acuan Barat, sebaliknya menerusi langkah-langkah dan pendekatan berlandaskan Islam.

"(Abdul) Hadi tidak boleh kata apa yang kerajaan lakukan itu tidak Islamik. Sebagai seorang pemimpin yang juga dilihat sebagai tokoh agama, beliau tidak sepatutnya menggunakan kesempatan itu (berucap pada muktamar) untuk menidakkan perkara yang hak dan betul," tegas beliau.

Muhyiddin berkata, jika benar parti itu mahu memperjuangkan negara berkebajikan, sudah lama ia diamalkan di Kelantan yang sudah lebih 20 tahun diperintah Pas.

Berhubung keengganan Pas menjalin kerjasama dengan UMNO melainkan atas dasar kemasyarakatan, Muhyiddin menekankan, UMNO tidak pernah menutup pintu kerjasama dengan Pas demi kebaikan dan perpaduan ummah.

Jelas beliau lagi, kerjasama ke arah kebaikan itu adalah seruan dan tuntutan agama Islam dan bukannya sesuatu yang berlandaskan politik.

"Soal sama ada Pas mahu menerima kerjasama itu atau sebaliknya, ia perkara lain. Ini juga sebenarnya yang membezakan antara UMNO dengan Pas. UMNO melihat kerjasama ini dari sudut kebaikan ummah secara keseluruhan sedangkan Pas melihatnya hanya dari sudut kepartian," katanya.

Beliau ditanya mengenai pendirian Pas seperti ditegaskan oleh Abdul Hadi yang tetap menolak sebarang kerjasama dengan UMNO melainkan hanya dalam perkara yang melibatkan kemasyarakatan.

Muhyiddin menambah, apa yang ditegaskan oleh Abdul Hadi itu juga menunjukkan sikap tidak ikhlas Pas dalam menawarkan kerjasama secara memilih iaitu apabila ia hanya mendatangkan faedah politik kepada parti itu.

UMNO, tambah beliau, melihat konsep kerjasama itu dari sudut yang lebih luas iaitu dengan mengambil kira perpaduan dan kepentingan ummah secara keseluruhannya.

"Dalam soal ini, UMNO tidak memilih apa yang kita perjuangkan. Sebab itu dalam soal perpaduan ummah kita nyatakan dengan penuh perasaan keinsafan dan kesedaran supaya umat Islam di negara ini tidak berpecah dan berbalah," katanya.

Katanya lagi, UMNO juga tidak terjejas dengan pendirian Pas menolak kerjasama itu, sebaliknya akan meneruskan dengan mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pertubuhan lain yang sealiran dengan hasrat kerajaan memperluaskan lagi konsep dan gagasan perpaduan ummah.

"Kita tidak bersandarkan kepada Pas. Kalau Pas berkata begitu tidak mengapa, banyak pihak lain yang bersedia bekerjasama dengan kita dan paling penting pihak ini tidak bersandarkan kepada tuntutan politik dan kepartian," katanya.

KOMEN : HAKIKATNYA ORANG MELAYU/ISLAM DITIPU SELAMA 57 TAHUN OLEH PAS YANG YANG BANGGA DENGAN SLOGAN NEGARA ISLAMNYA.. BAGI PENGANUT PAS, NEGARA ISLAM YANG DIWAR-WARKAN OLEH PEMIMPIN MEREKA HANYALAH SUARA ANGAN-ANGAN MAT JENIN... KERANA KUASA DUNIA, AGAMA ISLAM DIPERSENDAKAN. APA-APA PUN SEBENARNYA MALAYSIA MERUPAKAN SEBUAH NEGARA ISLAM YANG MAJU DI BAWAH PEMERINTAHAN BN. PARTI PAS SUDAH SAMA TARAF DENGAN PKR DAN DAP.

No comments: