Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 3 June 2011

KUASA VETO ANWAR


Fail permohonan kali ketiga agar hakim tarik diri
DARI UTUSAN MALAYSIA
3.6.2011


KUALA LUMPUR 2 Jun - Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memfailkan permohonan buat kali ketiga agar Hakim Mahkamah Tinggi menarik diri daripada terus mendengar kes itu kerana didakwa telah membuat pra-penghakiman dan berat sebelah sehingga menyebabkannya tidak mendapat perbicaraan yang adil.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu yang telah diperintahkan membela diri oleh Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah atas tuduhan meliwat, turut memohon agar perbicaraan yang bermula pada 3 Februari tahun lalu dibicarakan semula (de novo) di hadapan hakim yang lain.

Anwar yang ditemani isteri yang juga Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail memfailkan permohonan tersebut melalui firma guaman, Tetuan Karpal Singh & Co. kira-kira pukul 10.40 pagi ini, di kaunter pendaftaran Mahkamah Tinggi di sini.

Permohonan tersebut akan didengar 6 Jun ini sebelum Anwar memberi keterangan bela diri.

Menurut afidavit bagi menyokong permohonan itu, Anwar mendakwa Hakim Mohamad Zabidin sewaktu membuat keputusan prima facie di akhir kes pendakwaan telah membuat satu penemuan konklusif yang telah mengakibatkan peruntukan dalam Seksyen 182A(1) Kanun Tatacara Jenayah menjadi sia-sia.

Seksyen tersebut menyebut 'di penggulungan perbicaraan, mahkamah hendaklah menimbangkan kesemua keterangan yang dikemukakan sebelumnya dan hendaklah memastikan sama ada pendakwa telah membuktikan kesnya hingga tiada keraguan munasabah.'

Penemuan tersebut didakwa merupakan satu pra-penghakiman memandangkan hakim terbabit telah menerima keterangan saksi utama, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, 26, tanpa mengambil kira keterangannya yang telah didedahkan sebagai alibi sewaktu soal balas.

Alibi tersebut ialah tertuduh berada di unit kondominium yang berlainan pada waktu kejadian.

Tertuduh juga mendakwa, keputusan untuk memanggilnya membela diri atas pertuduhan yang dihadapinya hanyalah formaliti semata-mata kerana hakim terbabit telah membuat pra-penghakiman tersebut.

Anwar pertama kali memohon agar Hakim Mohamad Zabidin menarik diri pada 8 Februari 2010 atas dakwaan hakim itu bertindak berat sebelah apabila enggan melayan permohonannya untuk mengenakan tindakan menghina mahkamah terhadap Utusan Malaysia berhubung dua artikel yang disiarkan akhbar itu.

Permohonan kali kedua pula dibuat pada 25 November tahun lalu apabila Anwar mendakwa hakim tersebut telah melakukan ugutan menghina mahkamah ke atas peguam belanya, Karpal Singh. Kedua-dua permohonan itu ditolak.

Sementara itu, peguam-peguam bela Anwar, Karpal, Sankara Nair dan Ram Karpal Singh menafikan tindakan memfailkan permohonan itu menjelang tarikh tertuduh dijadualkan membela diri adalah satu tindakan menyalah guna proses mahkamah dan melambat-lambatkan perbicaraan.

Nair menyatakan, mereka hanya dapat memfailkan permohonan tersebut hari ini ekoran kesukaran mendapatkan nota prosiding walaupun permohonan bertulis dan notis peringatan telah diserahkan kepada mahkamah beberapa kali.

Menjawab pertanyaan mengenai proses menemu duga saksi-saksi pendakwaan yang ditawarkan kepada pasukan pembelaan, Nair menyatakan, sehingga hari ini, mereka hanya dapat menemu bual lima orang yang tidak memainkan peranan penting.

''Empat saksi penting pada pembelaan kami sehingga kini enggan datang atau tiada sebarang persiapan dibuat untuk membawa saksi itu,'' katanya.

Empat saksi penting tersebut ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (ketika itu Timbalan Perdana Menteri) dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Senior Asisten Komisioner 1 (SAC1) Datuk Mohd. Rodwan Mohd. Salleh (kini Ketua Polis Melaka) serta bekas Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan.

Lima saksi yang telah ditemu bual pula ialah kenalan keluarga Mohd. Saiful Bukhari, Datuk Mumtaz Jaafar; adik perempuan mangsa, Saidati Adha; doktor dari Hospital Pusrawi, Dr. Mohamad Osman Abdul Hamid; pegawai khas kepada Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Khairil Anas Yusof dan pegawai perubatan pertama ditemui pengadu di wad pesakit luar yang hanya dikenali sebagai Dr. Daniel.

KOMEN : TUNDA SELAGI BOLEH ANWAR... RAKYAT DAH TAHU KAU BERSALAH... MUAK DENGAN PERANGAI BUSUK KAMU SEKELUARGA... MOHON HAKIM TIDAK TUNDUK ATAS DESAKAN INI... SELESAIKAN KES DENGAN SEGERA AGAR RAKYAT BOLEH HIDUP AMAN DAMAI SELEPAS INI...

No comments: