Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 24 June 2011

Siapa Ambiga pertikai proses pilihan raya?


Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my







DI SEBALIK ratusan laporan polis yang membantah penganjuran perhimpunan haram yang akan diadakan bulan depan, pengerusi penganjurnya, Datuk Ambiga Sreenevasan terus berlagak angkuh.

Nampaknya bukan setakat angkuh sahaja malah bertambah 'naik tocangnya'.

Sudahlah telah diberi penjelasan tentang perjalanan dan prosedur pilihan raya oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sekitar Disember tahun lalu dalam satu pertemuan, namun itu semua tidak diterima oleh Ambiga. Kelmarin, dia bersuara lagi: "Pintu rundingan dengan SPR sudah ditutup."

Eh! Siapa yang melaksanakan proses pengendalian pilihan raya di negara ini? Ambigakah? Tidak terlintaskah di kepala Ambiga - jika pilihan raya di negara ini tidak adil, masakan pakatan pembangkang boleh menguasai lima negeri pada Pilihan Raya Umum ke-12 pada Mac 2008. Tidak cukup itu, sebahagian besar kerusi Parlimen di Kuala Lumpur dan terbaru, DAP menang besar di Sarawak April lepas.

Itu adalah tanda aras yang cukup 'terang lagi bersuluh'. Namun atas tanggapan kononnya perhimpunan 'Bersih' yang dianjurkan pada 2007 telah 'mencernakan' faktor kejayaan pembangkang setahun kemudiannya, pembangkang yang diuar-uarkan banyak pihak 'bernaung' di bawah Ambiga mahu pula mengulangi perhimpunan serupa pada 9 Julai ini.

Ambiga pernah mencetuskan kontroversi pada 2008. Antaranya, ketika itu dia yang mengetuai Majlis Peguam menganjurkan Forum Kontrak Sosial yang mengundang kemarahan orang Melayu kerana ahli panelnya disifatkan tidak layak membincangkan hak dan kedudukan kaum itu.

Malah banyak pihak menyifatkan tindakan Majlis Peguam ketika itu sebagai sebahagian daripada usaha untuk menekan dan menghina orang Melayu serta agama Islam di negara ini.

Tetapi Ambiga selamba seperti tidak ada apa-apa yang tidak kena berlaku. Banyak tindakan Ambiga yang tidak disenangi tetapi seperti biasa, seperti macam itulah dia.

Dan rekod Majlis Peguam begitu juga sehingga dikatakan lebih terarah kepada pembangkang. Antaranya yang diketahui oleh orang Melayu, ia adalah badan yang mendalangi penubuhan IFC (Suruhanjaya Antara Agama), Kumpulan Artikel 11 (yang memperjuangkan hak untuk murtad oleh umat Islam), menyokong tuntutan Azlina Jailani @ Lina Joy di Mahkamah Persekutuan (yang menuntut hak untuk murtad dari Islam), mengadakan pelbagai forum dan seminar yang mencabar Islam (seperti forum Masuk Islam: Menilai kes Subashini & Shamala).

Atas semua inilah, orang Melayu di negara ini turut mempersoalkan kredibiliti Pas dalam isu membabitkan Ambiga.

KOMEN : MESTI ADA PIHAK DARI DALAM DAN LUAR MALAYSIA YANG AKAN MENDAPAT LABA DAN KEUNTUNGAN BILA PERHIMPUNAN BERSIH YANG KOTOR INI BERJAYA DIANJURKAN DALAM KEADAAN NEGARA HURUHARA.... SIAPA MEREKA?

1 comment:

Anonymous said...

AMBIGAU PANDIKUTTI MMG BARUA KPD IFC, EJEN ASING YG SENGAJE NAK HASUT RAKYAT BUAT RUSUHAN DAN MEMBERONTAK TERHADAP YDP..TAK KAN KITA NAK DIAM JEK?..KASI TAROK SAMA DIAA HARKK PTUIHHH!!