Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 27 June 2011

Mitsubishi ASX


Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN
syukran.zainuddin@jkosmo.com.my




Mitsubishi ASX


UNIT audio Kenwood dengan skrin sentuh yang mudah dioperasi.


PAPAN pemuka ASX cukup ringkas dan ergonomik.

BAGI mereka yang pernah memandu uji model crossover kompak terbaru Mitsubishi, agak sukar untuk tidak menyukainya. Dikenali sebagai ASX, singkatan kepada Active Smart Crossover, jentera itu menawarkan apa yang berbaloi untuk harga kurang RM140,000 seunit.

ASX melakukan debut di pasaran tempatan pada lewat tahun lalu bersama model Mitsubishi Lancer Sportback. Berbanding Sportback yang menggunakan enjin 2.4 liter, ASX hanya dipasang dengan unit enjin bersesaran 2.0 liter seperti yang ada pada Lancer GT.

Jika harga dan spesifikasi tambahan bukan menjadi perbandingan utama, ASX bersaing dengan model-model seperti Suzuki SX4 Crossover, Renault Koleos, Nissan Dualis (pernah dibawa masuk oleh pihak Naza suatu ketika dahulu) dan Volkswagen Tiguan. Bagi pasaran Malaysia yang agak terhad pilihannya, memang sukar untuk mencari pesaing paling ideal untuk ASX.

Jika di pasaran lain ASX didatangkan dengan pilihan enjin diesel dan pacuan empat roda, Mitsubishi Motors Malaysia Sdn. Bhd. (MMM) hanya menawarkan satu varian sahaja. Enjin petrol dengan konfigurasi pacuan dua roda.

Dibina menggunakan platform sedan Mitsubishi Lancer, anda boleh mengharapkan kualiti pemanduan yang rigid dan meyakinkan. Ia terbukti ketika saya memandu uji ASX dalam perjalanan menuju ke Genting Highlands baru-baru ini.

Diimport sepenuhnya (CBU) dari Jepun, jentera seberat 1,970 kilogram (kg) itu mampu melayan setiap selekoh dengan baik. Tahap olengan tubuh dan rasa membuang di bahagian belakangnya adalah minimum.

Sukar sekali pemandu akan berasa hilang kawalan. Nampaknya, Active Stability Control (ASC) benar-benar menganalisis pergerakan kenderaan dan memantau masalah gelinciran rodanya.

Enjin MIVEC

ASC berfungsi menguruskan pengeluaran kuasa daripada enjin, pada masa yang sama mengenakan kuasa brek ke atas roda tertentu bagi mengekalkan kestabilan serta kawalan kenderaan.

Kualiti pemanduan itu juga banyak dibantu oleh gabungan suspensi jenis topang MacPherson pada roda hadapan dan multilink untuk roda belakangnya. Pendek kata, menyusuri laluan sebegini dengan ASX sememangnya sesuatu yang boleh anda lakukan sepanjang hari tanpa rasa mahu mengeluh.

Kualiti pemanduan disempurnakan lagi dengan kuasa yang dijana daripada enjin blok aluminium ringan berkuasa 150PS. Prestasi enjin yang diekstrak oleh teknologi pemasaan injap MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control) terbukti lancar dan mengesankan. Kuasa tersebut diagih ke roda hadapan menerusi kotak gear INVECS-III CVT enam kelajuan.

Secara peribadinya, saya gemar bermain dengan paddle shifter yang diperbuat daripada magnesium dan diletakkan di belakang stereng. Maklum balas penukaran gear dapat dilakukan dengan tepat. ini sekali gus dapat menyesuaikan karekteristik pemanduan yang agresif. Namun, pastikan kedudukan gear yang dipilih adalah sesuai dengan kelajuan, kalau tidak mahu mendengar enjin melahu secara berlebihan.

Biarpun dipandu agresif, catatan penggunaan bahan apinya masih boleh diterima, jika dibandingkan dengan keseronokan yang diperolehi. Anggaran penggunaan petrol ASX (gabungan perjalanan di bandar dan lebuh raya) adalah sekitar 7.9 liter bagi setiap 100 kilometer.

Elemen minimalis

Jentera itu turut dilengkapi dengan ciri Hill Start Assist (HSA) yang berfungsi mengelakkannya daripada mengundur jika memulakan pemanduan pada pertengahan laluan berbukit. Apabila tahap kecerunan dikenal pasti, HSA akan mengekalkan kuasa membrek secara automatik sehinggalah pedal minyak ditekan. Jadi, anda tidak perlu menggelabah dan terburu-buru untuk menekan pedal minyak.

Penumpang dialu-alukan dengan barisan tempat duduk yang dibalut dengan kulit berwarna hitam. Ia terbukti selesa biarpun terpaksa menempuh perjalanan yang lama. Bagi mereka yang berketinggian sederhana, ruang lega kaki dan kepala adalah lebih daripada mencukupi.

Tipikal Mitsubishi, ia mengetengahkan elemen minimalis ke dalam kabin ASX. Tidak ada butang-butang berlebihan pada papan pemukanya.

Konsol tengah hanya dihuni oleh unit audio jenama Kenwood dengan skrin sentuh yang mudah dioperasi, walaupun paparannya kurang mengujakan. Unit audio itu dipadankan bersama enam pembesar suara yang memberi kualiti bunyi memuaskan.

Tiga tombol kawalan pendingin hawanya ringkas. Pusing sahaja secara manual mengikut kesesuaian suhu yang anda mahukan. Menerusi ciri kawalan suhu automatik, menyejukkan kabin yang dimonopoli tona hitam itu tidak memakan masa terlalu lama.

Stereng tiga jejari itu bagaimana pun nampak kosong, biarpun ia dibalut kemas dengan material kulit. Tidak ada butang kawalan audio di sana. Apa yang ada hanya butang Cruise Control dan diletakkan pada sebelah kanannya.

Boleh dikatakan bahawa ASX tampil pada masa yang sesuai. Ketika pasaran semakin galak menerima segmen yang menggabungkan kelebihan sebuah SUV dan sedan ke dalam satu produk. Penerimaan orang ramai terhadap ASX juga agak baik, kelibat ASX mudah dilihat di mana-mana terutama di Lembah Kelang.

Membuat penilaian tentang penampilan sebuah ASX sememangnya satu perkara subjektif.

Mungkin ada yang tidak suka dengan bahagian hadapannya yang kelihatan begitu besar dan mendatar. Tetapi bagi saya, ia memiliki personaliti yang membuatkan orang ramai terus mahu melihatnya dari jauh atau dekat.

ASX ditawarkan pada harga RM139,980 (dia atas jalan) dengan lima pilihan warna iaitu hitam, putih, merah, biru dan kelabu.

Untuk ketenangan minda, ia hadir bersama jaminan selama tiga tahun atau perbatuan 100,000 kilometer (yang mana tiba dahulu).

No comments: