Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 13 May 2013

Dasar negara tidak tindas sesiapa



ABDUL Aziz Rahman (empat dari kanan) bersama (dari kanan) Abdul Rahman Sulaiman, Abdul Aziz Shamsuddin, Musa Hassan dan Mohd. Shahrir Samad serta tetamu lain pada Persidangan Meja Bulat Politik dan Kerajaan Malaysia Selepas PRU-13 di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 11 Mei - Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak) meminta ahli akademik membuat satu kajian berhubung kaum mana paling banyak mendapat keuntungan sehingga berbilion ringgit menerusi dasar yang dibuat oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

Presidennya, Tan Sri Abdul Aziz Rahman berkata, senarai terkini orang terkaya di negara ini jelas menunjukkan kaum Cina merupakan individu paling berpengaruh dalam dunia perniagaan, diikuti oleh India dan Melayu.

Jelasnya, kekayaan yang dimiliki oleh kaum lain, selain Melayu jelas menunjukkan dasar yang diwujudkan kerajaan memerintah berjaya membuatkan satu kerangka keamanan, keselesaan untuk mereka memperluaskan perniagaan masing-masing sehingga pelabur asing mudah untuk berurusan di sini.

''Tetapi apabila timbul isu tsunami Cina, Penasihat DAP, Lim Kit Siang mengatakan kaum Cina ditindas. Selepas apa yang mereka dapat hasil daripada perjuangan pemimpin UMNO dan BN sejak merdeka, mereka kata ada penindasan terhadap kaum Cina di negara ini.

''Pembangkang cuba mainkan isu perkauman. Sebab itu saya minta kajian mendalam dilakukan oleh profesor. Siapa yang mendapat keuntungan daripada dasar yang kita buat itu dan ke mana pula arah rakyat Malaysia selepas ini?,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Persidangan Meja Bulat Politik dan Kerajaan Malaysia Selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama), Datuk Abdul Rahman Sulaiman; Bekas Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Tan Sri Abdul Aziz Shamsuddin; Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan Ahli Parlimen Johor Bahru, Tan Sri Mohd. Shahrir Samad.

Abdul Aziz yang menafikan wujud penindasan terhadap masyarakat Cina mendakwa, golongan itu paling banyak mendapat keuntungan daripada pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang pada asalnya tertumpu kepada peningkatan hidup masyarakat Melayu.

Sebagai contoh, katanya, bidang perniagaan simen, besi dan keluli hampir kesemuanya dikuasai oleh kaum Cina, itu berlaku kerana kerajaan BN mengamalkan persefahaman integrasi antara masyarakat Cina, India dan Melayu.

Menurut beliau, kerajaan BN memahami masyarakat Cina adalah kumpulan yang tidak gemar bekerja makan gaji, sebaliknya lebih handal dalam perniagaan dan fenomena itu telah diterima baik oleh seluruh rakyat Malaysia tanpa timbul sebarang pertikaian.

''Oleh kerana itu, dalam kerajaan banyak orang Melayu, kita nak panggil orang Cina sertai polis mereka tidak mahu kerana kelulusannya rendah, hanya konstabel, mereka mahu jawatan yang tinggi sekurang-kurangnya berada di golongan sederhana.

''Dari aspek kerjaya sahaja sudah mencerminkan perkauman. Adakah ini masyarakat Cina masih lihat kita sebagai perkauman? Jelaskan kenapa dalam sesebuah syarikat Cina peratusan pekerja Melayu paling sedikit?,'' soalnya.


No comments: