Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 9 September 2015

F1 : Hamilton, Rosberg dominasi Spa

24 Ogos 2015 12:44 AM



Lewis Hamilton bergurau dengan jurukamera selepas memenangi Grand Prix Belgium di Litar Spa-Francorchamps semalam. – AGENSI

SPA, Belgium – Juara dunia bertahan dua kali Lewis Hamilton melebarkan rekod kemenangannya musim ini selepas mengutip 28 mata dalam perlumbaan Grand Prix Belgium meskipun menerima tentangan sengit daripada rakan sepasukan dalam Mercedes AMG Petronas, Nico Rosberg.

Memulakan perlumbaan dari petak pertama untuk kali ke-10 dan keenam berturut-turut musim ini, pelumba berusia 30 tahun dari Britain itu mendominasi perlumbaan dengan baik apabila menamatkan perlumbaan dengan berada 2.058 saat di hadapan rakan sepasukannya dari Jerman itu. Hamilton kini mengumpul 227 mata manakala Rosberg 199.

Ini adalah kemenangan kedua Hamilton di sini, selepas kali pertama melakukan pada 2010 ketika bersama McLaren, serta kejayaan keenam musim ini dan ke-39 sepanjang kariernya. Ini juga kali ke-80 dia menaiki podium untuk menyamai rekod legenda Brazil, Ayrton Senna.

“Terima kasih semua, satu usaha yang baik. Saya gembira dengan kejayaan ini. Terima kasih,” kata pelumba Mercedes itu dari dalam jenteranya.

Rosberg, yang bakal menimang cahaya mata pertama pada bila-bila masa, berkata dia tidak sabar untuk pulang ke rumah dan menambah: “Lewis telah melakukan tugas dengan baik dan dia memang layak untuk menang”.

Dalam pada itu, juara empat kali, Sebastian Vettel hampir menamatkan saingan di tempat ketiga untuk Ferrari namun dia mengalami masalah tayar belakang kanan di selekoh kedua terakhir.

Pelumba Perancis, Romain Grosjean mengambil kesempatan untuk memintas dan menduduki tempat ketiga dalam perlumbaan yang cukup mengujakan itu. – AFP

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/lumba-kereta/hamilton-rosberg-dominasi-spa-1.127745#sthash.uoK4aaeh.dpuf

1 comment:

Radio Senyap said...

Tumpang lalu

<a href="radiosenyap.blogspot.com>Radio Senyap - Senyap Bukan Bererti Diam</a>