Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 4 September 2015

IPU tidak sihat di 6 kawasan

AHMAD SHAZWAN 
MD. YUSOF | 04 September 2015 12:49 AM


DUA pemuda memakai topeng muka ketika melalui kawasan berhampiran Menara Alor Setar dalam keadaan jerebu tebal di Alor Setar, Kedah, semalam. UTUSAN/SAFRIZAL AZMI

KUALA LUMPUR 3 Sept. - Sebanyak enam kawasan di pantai barat Semenanjung Malaysia merekodkan bacaan indeks pencemaran udara (IPU) tidak sihat melebihi 100 sehingga pukul 5 petang ini.

Menurut laman web Jabatan Alam Sekitar, antara lokasi yang mencatat bacaan IPU tidak sihat tertinggi adalah di Alor Setar dengan bacaan 117, diikuti Kangar (110); Sekolah Kebangsaan (SK) Jalan Pegoh, Ipoh (105); Seri Manjung, Perak (103); Kampung Air Putih, Taiping (102) dan Pelabuhan Klang (101).

Bagaimanapun, kualiti udara di Tanjung Malim yang mencatat bacaan IPU tertinggi semalam dengan 106, kembali pulih hari ini apabila hanya merekodkan bacaan sekitar 53 sehingga pukul 5 petang.

Namun, sebanyak 34 lokasi mencatat bacaan sederhana antara 51 hingga 100 sementara keadaan jerebu di 11 kawasan di Malaysia Timur berada dalam keadaan baik dengan merekodkan bacaan IPU sekitar 50 dan ke bawah.

IPU antara 0 dan 50 adalah baik, 51 hingga 100 (sederhana), 101 hingga 200 (tidak sihat), 201 hingga 300 (sangat tidak sihat) dan 300 ke atas (berbahaya).

Orang ramai boleh mendapatkan bacaan IPU terkini setiap jam dengan merujuk laman web JAS di http://apims.doe.gov.my untuk maklumat semasa.

Terdahulu, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar dalam satu kenyataan berkata, masalah cuaca kering dan berjerebu ini dijangka berakhir dengan bermulanya musim peralihan monsun pada Oktober ini.

Katanya, fenomena El Nino sederhana yang sedang berlaku dijangka menjadi kuat dan berterusan sehingga awal tahun hadapan.

“JAS akan terus memantau rapi status dan trend kualiti udara setiap jam berikutan keadaan jerebu masih tidak menentu dan peningkatan titik-titik panas di Sumatera dan Kalimantan, Indonesia yang berpotensi menyebabkan pencemaran berkenaan ke pantai barat Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

“Kerajaan negeri dan tempatan serta semua pemilik tanah dinasihatkan supaya memantau rapi kawasan yang mudah terbakar seperti tapak pelupusan sampah, hutan, tanah gambut, ladang, kawasan pertanian dan industri dengan mengambil langkah-langkah tertentu bagi mengelakkan berlakunya pembakaran terbuka,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/ipu-tidak-sihat-di-6-kawasan-1.131427#sthash.770MSi9x.dpuf


No comments: