Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 3 September 2015

Usaha tingkatkan profesionalisme

Suruhanjaya perkhidmatan berasingan diwujudkan

03 September 2015 12:59 AM


Paul Low Seng Kuan bergambar dengan (dari kiri) Akhbar Satar, Jose Ugaz, Mustafar Ali dan Akere Muna selepas merasmikan Persidangan Antirasuah Antarabangsa (IACC) Ke-16 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Putrajaya, semalam.

PUTRAJAYA 2 Sept. - Kerajaan akan memper­ku­kuhkan Suruhanjaya Pence­gahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan mewujudkan sebuah suruhanjaya perkhidmatan berasingan dalam usaha meningkatkan keupayaan serta profesionalisme kesemua anggota dan pegawainya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low Seng Kuan berkata, satu jawatankuasa khas telah dibentuk dan dalam masa sama turut memaklumkan syor itu akan dibentangkan di Dewan Rakyat kerana membabitkan pindaan Perlembagaan Persekutuan.

Selain SPRM beliau berkata, kerajaan juga akan mengukuhkan lagi kedudukan Jabatan Audit Negara dengan memberikan lebih kuasa serta skop audit yang lebih luas kepada jabatan itu.

“Bukan itu sahaja, jabatan juga bertanggungjawab melaporkan ke­pada jawatankuasa khas di Parlimen yang dianggotai oleh pihak kerajaan dan pembangkang.

“Inilah antara bukti komitmen kerajaan untuk mempertahankan kebebasan institusi-institusi awam di negara ini terutama SPRM dan Jabatan Audit Negara,” katanya ketika berucap merasmikan Persidangan Antirasuah Antarabangsa (IACC) ke-16 di Pusat Konvensyen Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengerusi Transparency International (TI), Jose Ugaz; Presiden TI Malaysia, Datuk Akhbar Satar; Pengerusi Majlis IACC, Akere Muna dan Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM, Datuk Mustafar Ali.

Persidangan selama tiga hari bertemakan ‘Mengakhiri Kesan Buruk: Rakyat, Integriti dan Tindakan’ itu dianjurkan SPRM, Majlis Penasihat IACC, TI dan TI Malaysia.

Dalam perkembangan berkaitan, Paul Low berikrar mempertahankan SPRM daripada campur tangan mana-mana pihak khususnya yang cuba mengganggu siasatan serta tugasan suruhanjaya tersebut.

“Ini adalah janji saya. Saya tidak akan benarkan mana-mana pihak mengganggu SPRM. Biarkan SPRM melakukan tugas mereka tanpa rasa takut dan memilih,” katanya.

Seperkara lagi beliau berkata, tugas mempertahankan kewibawaan serta kredibiliti SPRM bukan terletak di bahunya serta kerajaan semata-mata bahkan tanggungjawab tersebut harus dipikul oleh semua rakyat negara ini.

“Jika berlaku campur tangan, rakyat juga harus bersuara dan ini semua bertujuan mempertahankan kebebasan SPRM dalam menjalankan tugas-tugas mereka,” katanya.

Dalam ucapannya itu, Paul Low turut menyentuh keperluan parti-parti politik di negara ini memaklumkan sumber dana yang diperoleh melalui satu peraturan yang akan diwujudkan kelak.

Untuk itu, katanya, kerajaan menubuhkan Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik bagi tujuan tersebut.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/usaha-tingkatkan-profesionalisme-1.131174#sthash.N0fPMUn7.dpuf

No comments: