Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 9 September 2015

EURO 2016 : Iceland lakar sejarah

08 September 2015 12:27 AM



PEMAIN Iceland meraikan kejayaan melayakkan diri ke pusingan akhir Kejohanan Eropah buat kali pertama selepas mengikat Kazakhstan 0-0 di Reykjavik, semalam

REYKJAVIK, Ireland - Iceland melakar sejarah bola sepak apabila melayakkan diri ke kejohanan utama buat kali pertama dengan menempah tiket pusingan akhir Kejohanan Eropah (Euro) 2016.

Dengan hanya memiliki 330,000 penduduk, mereka muncul negara yang mempunyai populasi paling rendah berjaya layak ke kejohanan berprestij itu, berterima kasih kepada keputusan seri 0-0 dengan Kazaksh­tan di Reykjavik, semalam.

Selepas mengejutkan Belanda 1-0, Khamis lalu, Iceland hanya memerlukan satu mata untuk mengesahkan kedudukan selaku dua pasukan teratas Kumpulan A.

Ketua pasukan mereka, Aron Gunnarsson dibuang padang seminit sebelum tamat permainan, namun itu tidak menghalang Iceland daripada memahat sejarah.

Keputusan tersebut membolehkan skuad bimbingan Heimir Hallgrimsson itu menyertai jejak England dan Republik Czech, dua pasukan pertama yang mengesahkan tiket ke Perancis, tahun depan.

“Ia sukar dipercayai, saya masih terkejut. Kami telah bekerja keras untuk mencapai tahap ini.

“Menjadi anggota pasukan pertama Iceland berjaya mela­yakkan diri ke pusingan akhir Euro adalah sesuatu yang saya impikan sejak sekian lama.

“Sejak saya mula bermain bola sepak, saya sentiasa berharap akan menjadi orang yang membawa negara kami ke pentas besar,” kata Gunnarsson.

Gunnarsson juga adalah sebahagian daripada anggota pasukan yang hampir membawa Iceland melayakkan diri ke pusingan akhir Piala Dunia 2014 di Brazil, namun mereka disingkir oleh Croatia dalam saingan playoff.

Selepas kekecewaan itu, dia dan rakan-rakan sepasukannya bangkit dengan lebih kuat biarpun diletak dalam kumpulan yang dibarisi pasukan gergasi seperti Belanda, Republik Czech dan Turki. Turut menganggotai Kumpulan A adalah Latvia.

Selepas mengharungi lapan perlawanan, Iceland mencatat enam kemenangan, satu seri dan satu kekalahan untuk mengumpul 19 mata, berkongsi mata bersama Republik Czech, yang mengesahkan tiket ke Perancis selepas menundukkan Latvia 2-1.

Dalam perlawanan Kumpulan B, Wales masih kekal di tangga teratas biarpun sekadar seri tanpa jaringan dengan Israel di tempat sendiri, manakala Bosnia & Herzegovina menumpaskan Andorra 3-0.

Belgium mencerahkan peluang untuk layak selepas menang tipis 1-0 ke atas Cyprus.

Sementara itu, dalam saingan Kumpulan H, Itali mengukuhkan kedudukan pendahulu selepas mencatat kemenangan tipis 1-0 ke atas Bulgaria. Mereka diekori rapat oleh Norway yang menundukkan Croatia 2-0, manakala Malta dan Azerbaijan terikat 2-2. – REUTERS

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/iceland-lakar-sejarah-1.132900#sthash.BLwWEdn6.dpuf


No comments: