Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 8 September 2015

Empat kawasan catat bacaan IPU tidak sihat

ALIF FADLI MOHD. SORI | 08 September 2015 1:43 AM



PEMANDANGAN berjerebu yang dirakamkan pada pukul 12 tengah hari dari tingkat 23 Bangunan MATRADE di Kuala Lumpur, semalam. Utusan/ABDUL NAZIR MOHAMED

KUALA LUMPUR 7 Sept. - Sebanyak empat kawasan di sekitar Lembah Klang dan kawasan selatan pantai barat Semenanjung Malaysia merekodkan bacaan indeks pencemaran udara (IPU) tidak sihat melebihi 100 hari ini.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, antara lokasi yang mencatatkan bacaan IPU tidak sihat tertinggi adalah di Muar, Johor dengan bacaan 109, di­ikuti Bandar raya Melaka (106); Bukit Rambai, Melaka (105) dan Nilai, Negeri Sembilan (104).

Menurutnya, keadaan udara tidak sihat dicatatkan pagi ini di sekitar kawasan terjejas akibat je­rebu yang merentasi sempadan berikutan kebakaran tanah dan hutan di Sumatera, Indonesia.

“Bacaan IPU setakat pagi ini menunjukkan 20 kawasan mencatatkan kualiti udara yang baik manakala 26 kawasan merekodkan status kualiti udara tahap sederhana.

“Bilangan titik panas di Suma­tera tidak dapat dikesan sepenuh­nya berikutan cerapan satelit tidak menyeluruh tetapi sebanyak 132 titik panas dikesan di Kalimantan, Indonesia semalam dan tiada titik panas dikesan dalam negara setakat semalam,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Dalam pada itu, Wan Junaidi berkata, pihak kementerian turut menggesa negara jiran, Indonesia mengambil tindakan segera dalam menangani peningkatan bilangan titik panas dan menggiatkan usaha memadamkan kebakaran di kawasan terlibat.

Katanya, beliau juga akan ke negara tersebut dalam tempoh terdekat untuk berjumpa pihak kementerian terlibat bagi membincangkan penyelesaian kepada masalah jerebu yang sedang me­landa Malaysia.

“JAS masih memantau rapi status dan trend kualiti udara setiap jam berikutan keadaan jerebu masih tidak menentu dan peningkatan titik-titik panas di Sumatera dan Kalimantan, Indonesia yang berpotensi menyebabkan pencemaran berkenaan ke pantai barat Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

“Kerajaan negeri dan tempatan serta semua pemilik tanah dinasihatkan supaya memantau rapi kawasan yang mudah terbakar seperti tapak pelupusan sampah, hutan, tanah gambut, ladang, kawasan pertanian dan industri dengan mengambil langkah bagi mengelakkan pembakaran terbuka,” katanya. 


- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/empat-kawasan-catat-bacaan-ipu-tidak-sihat-1.133115#sthash.ex2SD4R5.dpuf


No comments: