Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 15 September 2015

Tony Abbott disingkir sebagai 
Perdana Menteri Australia

15 September 2015 1:29 AM



Tony Abbott, Malcolm Turnbull

CANBERRA 14 Sept. – Australia akan mendapat Per­dana Menteri baharu selepas Parti Liberal menyingkirkan Tony Abbott dalam undi tidak percaya dan memihak kepada jutawan dan ahli politik, Malcolm Turnbull yang bakal menerajui negara ini sebagai Perdana Menteri ke-29.

Turnbull yang juga bekas pegawai bank dan usahawan teknologi menyingkirkan Abbott dengan mendapat 54 undi berbanding Abbott yang hanya menerima 44 undi.

Menteri Komunikasi itu dijangka mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri baharu selepas Abbott menghantar surat peletakan jawatan kepada Gabenor Jeneral, Peter Cosgrove.

Undi tidak percaya itu diusulkan Turnbull yang menyatakan, parti gabungan konservatif yang diterajui Abbott tidak akan menang pada pilihan raya dua tahun lagi sekiranya pucuk pimpinan negara tidak ditukar.

Menteri Luar, Julie Bishop pula mengekalkan jawatan Timbalan Ketua Parti Liberal dengan menerima sokongan sebanyak 70 undi dan 30 yang menentang.

Parlimen menetapkan pemimpin Parti Liberal perlu menjadi Perdana Menteri sekali gus mengetuai kerajaan campuran konservatif.

Ini bukanlah kali pertama Perdana Menteri Australia disingkirkan dalam undian tidak percaya oleh parti selepas pemimpin Parti Buruh, Kevin Rudd dan Julia Gillard menerima nasib sama masing-masing pada 2010 dan 2013.

Abbott hanya memegang jawatan sebagai Perdana Menteri Ke-28 kurang dua tahun sejak mengangkat sumpah pada 18 September 2013 selepas menewaskan Rudd dalam pilihan raya umum. – REUTERS

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/tony-abbott-disingkir-sebagai-8232-perdana-menteri-australia-1.136080#sthash.FOEG6t0A.dpuf

No comments: