Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 8 September 2015

PARLIMEN : Tiada usul undi tidak percaya – Pandikar

08 September 2015 1:39 AM


Pandikar Amin Mulia (kanan) bersalaman dengan sebahagian daripada peserta AIPA ketika hadir merasmikan mesyuarat Ahli Parlimen Wanita ASEAN di Kuala Lumpur, semalam. Turut kelihatan, Doris Sophia Brodi (dua dari kanan). utusan/AMIR HAFIZ ABD RAHMAN

KUALA LUMPUR 7 Sept. – Dewan Rakyat tidak menerima sebarang usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak daripada mana-mana ahli Parlimen termasuk wakil rakyat pembangkang sehingga kini.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia berkata, keperluan bagi mempertimbangkan perkara itu hanya wujud sekiranya terdapat usul dan selaku Speaker, beliau berkuasa mutlak sama ada mahu menerima atau menolak

“Saya hanya akan mempertimbangkan sekiranya ada pihak yang tampil mengemukakan usul itu,” katanya ketika ditemui pada Persidangan Agung Perhimpunan Antara Parlimen ASEAN (AIPA) Ke-36 di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas desakan pembangkang yang menuntut sidang tergempar Dewan Rakyat diadakan bagi membolehkan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri dibentangkan.

Tindakan pembangkang itu dibalas dengan kecaman oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said kerana ujar­nya, usul berkenaan bercanggah dengan Perkara 43 (a) Perlembagaan Persekutuan.

Dalam perkembangan yang sama, Pandikar Amin berkata, tiada mana-mana menteri atau ahli Parlimen yang boleh bertindak melebihi kuasa Speaker dalam menentukan usul yang layak dibentangkan.

Malah katanya, Perdana Menteri sendiri tidak mempunyai kuasa dalam menentukan perkara itu kerana hanya Speaker layak membuat keputusan.

“Saya dapati beberapa pihak termasuk pemimpin pembangkang, Lim Kit Siang memberi penerangan tidak tepat. Demokrasi bersandarkan Perlembagaan dan peraturan Parlimen di bawah Perkara 62,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/tiada-usul-undi-tidak-percaya-8211-pandikar-1.133101#sthash.9jKsNe6i.dpuf


No comments: