Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 15 September 2015

IPU : Sekolah di empat negeri diarah tutup

15 September 2015 2:05 AM


Mahdzir Khalid



PUTRAJAYA 14 Sept. – Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid mengarahkan semua sekolah di Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan dan Melaka ditutup esok ekoran jerebu.

Langkah itu dilakukan berikutan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) menghampiri 200 lewat malam ini.

Sebelum itu di KUBANG PASU, Mahdzir berkata, pengetua dan guru besar di seluruh negara di­beri kuasa untuk menutup sesi per­sekolahan di sekolah masing-masing jika IPU merekodkan bacaan 200.

Katanya, biarpun begitu, pihak sekolah perlu memaklumkan perkara itu kepada Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan persatuan ibu bapa dan guru (PIBG) terlebih dahulu.

Menurutnya, pihak sekolah juga perlu menetapkan prosedur operasi standard (SOP) keselamatan pelajar sekiranya membuat keputusan untuk menutup sekolah.

“Kita meminta pihak sekolah memberi tumpuan kepada isu kese­lamatan pelajar dan tidak bo­leh terus melepaskan pelajar pulang, kena ada pengubahsuaian terhadap SOP tersebut.

“Selain itu, kita juga memberi kelonggaran kepada pihak sekolah, contohnya dengan menghimpunkan pelajar terlebih dahulu atau memaklumkan kepada ibu bapa terlebih dahulu,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menyaksikan majlis menandatangani memo­randum persefahaman (MoU) antara Uniutama Property Sdn. Bhd. (UPSB) dan Yayasan Guru Malaysia Berhad (YGMB) di Hotel EDC UUM di sini hari ini.

Pada masa sama, Mahdzir berkata, pa­ra pengetua dan guru besar perlu menghentikan akti­viti di lu­ar bilik darjah dihentikan serta merta berikutan jerebu pa­da masa ki ni.

“Selain itu, pihak sekolah dan PIBG di kawasan yang teruk terjejas kalau boleh dapat membantu menyediakan penutup mulut kepada para pelajar,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/sekolah-di-empat-negeri-diarah-tutup-1.136121#sthash.x4hb3Emu.dpuf


No comments: