Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 17 September 2015

200,000 hadiri HRB

Keadaan berjerebu tidak halang peserta berkumpul

17 September 2015 1:27 AM


Peserta Himpunan Rakyat Bersatu berarak di Bukit Bintang, Kuala Lumpur, semalam. – UTUSAN /Abdul Razak Latif



KUALA LUMPUR 16 Sept. - Walaupun berhadapan dengan keadaan berjere­bu dan tindakan pihak tertentu yang mahu menggagalkan Himpunan Rakyat Bersatu (HRB), ia ternyata tidak menggugat kira-kira 200,000 orang dari seluruh pelosok tanah air turun ke ibu negara bagi menghadapi perhimpunan tersebut.

Mereka yang berada di sini sejak awal pagi dengan penuh bersemangat berkumpul di beberapa lokasi yang ditetapkan sebelum berarak menuju ke Padang Merbok. Biarpun tercetus sedikit kekecohan di Jalan Tun Tan Cheng Lock namun ia sama sekali tidak menjejaskan perhimpunan tersebut.

Seperti biasa portal berita propembangkang dan beberapa pihak lain cuba memberi gambaran buruk terhadap perhimpunan ber­kenaan melalui media sosial kononnya perhimpunan itu bersifat perkauman.

Tetapi hakikatnya, perhimpunan itu seperti ditegaskan oleh beberapa pemimpin yang berucap adalah sebagai tindak balas terhadap kebiadaban peserta perhimpunan haram Bersih menghina pemimpin Melayu. Malah pemimpin tersebut menegaskan, perhimpunan berkenaan sebagai peringatan kepada DAP supaya tidak menggunakan nama rakyat bagi mencapai tujuan politik mereka.

Apa yang menarik, sebahagian besar peserta perhimpunan terdiri daripada anak muda yang dilihat begitu bersemangat dalam mempertegaskan hak dan kepentingan orang Melayu, biarpun ada pihak menganggap perhimpunan itu bukanlah memperjuangkan orang Melayu.

Berselawat ke atas nabi, menyanyi lagu Warisan dan Barisan Kita menjadi pembakar semangat kepada peserta. Apa yang diketengahkan sepanjang perhimpunan itu adalah peringatan supaya jangan sesekali mana-mana pihak cuba membakar semangat orang Melayu melalui tindakan biadab.

Meskipun dihangatkan dengan hawa panas terik, kesemua peserta sanggup berarak berbelas-belas kilometer bermula dari beberapa lokasi seperti Jalan Conlay, Masjid Wilayah, Masjid Negara, Jalan Bukit Bintang dan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) menuju ke Padang Merbok.

Kesemua peserta berkenaan mula berarak kira-kira pukul 1.30 petang sebelum berkumpul di padang berkenaan. Ketibaan mereka disambut dengan lagu Inilah Barisan Kita yang dilihat membakar semangat peserta untuk terus berhimpun.

Tepat pukul 3 petang, himpunan itu dimulakan dengan bacaan doa sebelum disusuli dengan laungan kata-kata semangat. Tanpa disedari Padang Merbok bagaikan ‘lautan merah’ yang dibanjiri oleh peserta berkenaan yang bersatu hati mengenakan baju merah.

Padang berkenaan yang sekadar mampu menampung kehadiran 80,000 orang itu turut menyaksikan peserta lain terpaksa memenuhi kawasan berhampiran padang seperti di tepi jalan dan ruang tempat letak kereta berhampiran padang tersebut.

Dalam pada itu, difahamkan kekecohan di Jalan Petaling didakwa dicetuskan oleh kelompok yang sengaja diwujudkan oleh pihak tertentu bagi memburukkan Himpunan Rakyat bersatu. Ini memandangkan semua peserta himpunan itu telah diarahkan supaya berkumpul secara aman di Padang Merbok.

Pada himpunan tersebut, kebanyakan ucapan pemimpin lebih berasaskan perpaduan Melayu dan pada masa sama menyelar tindakan segelintir puak yang semakin berani menghina orang Melayu gara-gara terlalu taksub dengan ideologi DAP.

Tidak ketinggalan, Presiden Yayasan Persahabatan Malaysia (Permai), Tan Sri Annuar Musa telah diberikan penghormatan bagi membentangkan 14 resolusi yang perlu diberi perhatian oleh orang Melayu termasuk kerajaan sebagai penutup himpunan tersebut.

Tepat pukul 5.30 petang peserta yang datang dari seluruh pelosok tanah air bersurai dengan aman.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/200-000-hadiri-hrb-1.136886#sthash.OT4IZu6p.dpuf


No comments: