Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 8 September 2015

Yakin siasatan 1MDB dilengkapkan hujung tahun ini

08 September 2015 1:59 AM


KUALA LUMPUR 7 Sept. – Jabatan Audit Negara optimis dapat melengkapkan siasatan terhadap akaun 1Malaysia Development Berhad (1MDB) menjelang hujung tahun ini, di sebalik pelbagai isu yang timbul.

Ambrin Buang

Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang turut yakin laporan siasatan itu juga dijangka dapat disiapkan secepat mungkin dan lebih awal sebelum hujung tahun ini.

Katanya, Jabatan Audit Negara kini dalam proses untuk meneliti segala dokumen daripada 1MDB yang telah diperoleh walaupun pada awalnya terdapat kesulitan untuk mendapatkan bukti siasatan.

“Setakat ini, siasatan berjalan lancar dengan segala kerjasama yang diberikan oleh kedua-dua pihak, jadi kami yakin ia mampu disiapkan pada hujung tahun ini ataupun lebih awal lagi,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menjadi ahli panel bagi sesi yang membincangkan tentang topik Perubahan Landskap Tadbir Urus di Malaysia pada Persidangan Tadbir Urus, Risiko dan Kawalan 2015 di sini hari ini.

Sesi tersebut yang dikendalikan Presiden Institut Pengaudit Dalaman Malaysia (IIA), Datuk Shabaruddin Ibrahim turut disertai Pengerusi Kumpulan Perangsang Selangor, Raja Datuk Idris Raja Kamarudin dan Pengerusi Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM), Tan Sri Dr. Abdul Samad Alias.

Persidangan berkenaan dianjurkan oleh IIA dan dihadiri oleh 800 juruaudit daripada pelbagai organisasi awam dan swasta dari seluruh negara bagi membincangkan mengenai hala tuju juruaudit dalaman dan tadbir urus serta kawalan risiko.

Pada 4 Mac, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengarahkan Ketua Audit Negara untuk mengesahkan secara bebas akaun-akaun 1MDB.

Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri, laporan Ketua Audit Negara akan diserahkan untuk pemeriksaan telus kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang bersifat bipartisan sepenuhnya dan mencerminkan komposisi Parlimen.

Dalam pada itu, Ambrin enggan mengulas mengenai SRC International Sdn. Bhd. memandangkan ia kini di bawah siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/yakin-siasatan-1mdb-dilengkapkan-hujung-tahun-ini-1.133153#sthash.LH72Egjk.dpuf



Tempoh panjang diperlukan untuk siasat 1MDB

08 September 2015 1:59 AM


Shabaruddin Ibrahim

KUALA LUMPUR 7 Sept. – Siasatan audit terhadap firma besar seperti 1Malaysia Development Berhad (1MDB) memerlukan tempoh masa yang lebih panjang bagi memastikan hasil siasatan yang lebih telus dapat dilaksanakan.

Presiden Institut Pengaudit Dalaman Malaysia (IIA), Datuk Shabaruddin Ibrahim berkata, pada masa sama, juruaudit turut terikat dengan kod etika bagi memastikan kerahsiaan siasatan terjamin.

Untuk itu, katanya, tempoh enam bulan sehingga setahun untuk siasatan dijalankan bukanlah satu tempoh yang mudah kerana ia perlu menyemak semula rekod-rekod yang ada sebelum ini.

“Bagi saya, tempoh panjang itu diperlukan kerana ia mempunyai kerahsiaan dan memastikan audit itu dapat dijalankan dengan telus.

“Sebelum ini, kami telah melalui pengalaman dengan skandal Bank Bumiputra yang mengambil masa beberapa tahun untuk siasatan dijalankan.

“Namun, apa yang boleh saya pastikan di Malaysia, kita mempunyai proses tertentu seperti mana yang telah ditetapkan,” katanya dalam sidang akhbar selepas perasmian Persidangan Tadbir Urus, Risiko dan Kawalan Kebangsaan 2015 di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengerusi Lembaga IIA Global, Amerika Syarikat (AS), Lawrence Harrington; Setiausaha Kehormat IIA, Alan Chang Kong Chong; dua Naib Presiden IIA, Mohd. Khaidzir Shahari dan Lucy Wong Kam Yang serta Pengarah Eksekutif IIA, Nur Hayati Baharuddin.

Persidangan berkenaan dianjurkan oleh IIA dan dihadiri oleh 800 juruaudit daripada pelbagai organisasi awam dan swasta dari seluruh negara yang membincangkan mengenai hala tuju juruaudit dalaman dan tadbir urus serta kawalan risiko.

Pada Julai lalu, Jabatan Audit Negara yakin dapat menyelesaikan siasatan terhadap akaun-akaun 1MDB menjelang akhir tahun ini.

Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang berkata, jabatan itu telah menyelesaikan separuh daripada kerja yang diarahkan oleh kerajaan awal tahun ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 4 Mac lalu mengarahkan Ketua Audit Negara untuk mengesahkan secara bebas akaun-akaun 1MDB.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/tempoh-panjang-diperlukan-untuk-siasat-1mdb-1.133149#sthash.7Mk2O5zJ.dpuf


No comments: