Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 18 September 2015

JENAYAH : Kami tidak gentar’

AZMAN IBRAHIM | 18 September 2015 1:32 AM


KERATAN Utusan Malaysia semalam.

KUALA LUMPUR 17 Sept. - Susulan kes pembunuhan Anthony Kevin Morais, Jabatan Peguam Negara me- negaskan pihaknya tidak akan tunduk dan gentar dengan tindakan pengecut yang mengugut mana-mana pegawainya.

Menurut jabatan itu, peraturan undang-undang sedia ada tidak dibenarkan menggugat tanggungjawab pihaknya jika Malaysia mahu menegakkan sistem demokrasi berparlimen.

Malah, Jabatan Peguam Negara dalam kenyataan di sini, menggesa pihak polis untuk menyiasat secara terperinci kes pembunuhan Timbalan Ketua Bahagian Bicara dan Rayuan jabatan itu bagi membolehkan pelaku jenayah itu didakwa.

“Jabatan Peguam Negara mahu melihat keadilan dan rasa kebertanggungjawaban dilakukan dalam kes berkenaan.

“Sementara menghormati pemisahan fungsi antara penyiasat dan pendakwa, kami dengan tegas menggesa pihak polis untuk menyiasat secara menyeluruh kes ini bagi membolehkan dalangnya dikenal pasti, ditemui dan didakwa berlandaskan pematuhan undang-undang sepenuhnya.

“Ini sekurang-kurangnya apa yang dapat jabatan ini lakukan untuk membalas jasa salah seorang pegawai kami yang telah berkhidmat kepada negara dengan rasa bangga, profesional, penuh dedikasi serta komited sama ada di dalam dan luar negara,” kata kenyataan itu.

Kevin, 55, kali terakhir dilihat meninggalkan kondominiumnya di Menara Duta di sini pada 4 September lalu untuk ke pejabatnya di Putrajaya dengan memandu kereta Proton Perdana berwarna kelabu yang memakai nombor pendaftaran WA 6264 Q.

Semalam, mayat beliau ditemukan di dalam tong berisi konkrit berhampiran Sungai Klang di Persiaran Subang Mewah, taman perumahan USJ1.

Pihak polis percaya pembunuhan Kevin mungkin bermotifkan balas dendam berhubung perbicaraan yang dikendalikan melibatkan seorang doktor di hospital tentera.

Doktor berumur 52 tahun itu adalah antara tujuh suspek yang sedang direman berhubung kes pembunuhannya.

Tambah Jabatan Peguam Negara, Kevin melambangkan perumpamaan melakukan pendakwaan tanpa rasa takut dan memihak sepanjang kerjayanya yang panjang dan cemerlang.

Jabatan tersebut turut menyampaikan takziah kepada keluarga Kevin atas kematiannya dalam melaksanakan tugas rasmi demi menegakkan keadilan dan undang-undang.

“Kehilangannya amat dirasai buat jabatan sama ada secara profesional atau peribadi dalam kalangan sahabat dan rakan-rakan sekerjanya di sini,” katanya.

Menurut jabatan itu, pegawai kanan jabatan dan rakan-rakan Kevin sentiasa bersama-sama keluarga mendiang ketika menempuh dalam keadaan sukar ini sebagai memberi sokongan dan bantuan apa yang terdaya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/8216-kami-tidak-gentar-8217-1.137339#sthash.pn2M4c6T.dpuf

No comments: