Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 29 September 2015

TMJ terus desak FAM

26 September 2015 11:39 PM


KUALA LUMPUR – Tunku Ismail Sul­tan Ibrahim terus menggesa Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) supaya memberi hak penyiaran lebih tinggi kepada setiap pasukan dan kelab dalam Liga Malaysia (Liga-M).

TUNKU ISMAIL SULTAN IBRAHIM

Penaung Diraja Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBNJ) itu berkata, persatuan negeri dan kelab sepatutnya menerima minimum sebanyak 70 peratus atau 80 peratus daripada hasil penyiaran manakala bakinya diambil oleh FAM.

“Berkenaan hak penyiaran FAM dan jadual perlawanan liga, FAM dilihat masih berdegil. Hak penyiaran semua pasukan yang bertanding masih sedikit dan sama seperti tahun-tahun sebelumnya.

“Saya tidak faham, dan ingin tahu mengapa FAM perlu menerima sehingga 40 peratus daripada keseluruhan hasil penyiaran yang berjumlah lebih kurang RM30 juta, sedangkan pengurusan liga akan dijalankan oleh Football Malaysia Limited Liability Partnership (FMLLP),” katanya menerusi laman sosial Facebook Johor Darul Ta’zim (JDT).

Kenyataan terbaharu Tunku Mahkota Johor (TMJ) ini dilihat sebagai menyokong kekesalan yang disuarakan oleh Presiden Persatuan Bolasepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa semalam, yang mendakwa FAM tidak adil apabila hanya menyerahkan RM600,000 kepada Kelantan sebagai honorarium daripada hasil jualan tiket berjumlah kira-kira RM3 juta untuk perlawanan akhir Piala FA Mei lalu.

Tunku Ismail berkata, jika dibandingkan di negara-negara Eropah, pasukan-pasukan yang bertanding menerima sebanyak 70-80 peratus daripada hasil penyiaran sedangkan pasukan tempatan hanya menerima 30 peratus.

“Saya berharap semua pasukan menggunakan dana daripada hak penyiaran ini dengan baik dan bijak menggunakannya mengikut kemampuan. Jangan berbelanja untuk mendapatkan pemain-pemain import sahaja. Keutamaan perlu diberi kepada pemain tempatan,” tegasnya.

Dalam pada itu, Tunku Ismail juga menyentuh tentang isu panggilan pemain-pemain untuk menyertai kem latihan skuad kebangsaan yang dianggap tempoh melaporkan diri terlalu awal.

“Di negara-negara Eropah seperti Jerman dan England, pemain akan melaporkan diri ke kem latihan empat atau lima hari sebelum perlawanan tetapi di Malaysia pula pemain perlu melapor diri sehingga dua minggu awal sebelum perlawanan.

“Pemain Malaysia mempunyai purata tempoh latihan yang panjang dan dua kali ganda berbanding pemain Jerman dan England untuk membuat persiapan perlawanan antarabangsa.

“Ini menyebabkan liga terhenti lama dan merosakkan momentum para pemain. Harus diingatkan bahawa pemain sudah cukup cergas dan mereka hanya perlu diasah dari segi taktikal bila di kem latihan kebangsaan.

“Apa yang berlaku sekarang, kita tidak menang tetapi sebaliknya sentiasa tewas. Jadi, lakukanlah seperti dilakukan oleh orang lain,” jelasnya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/tmj-terus-desak-fam-1.140125#sthash.pE7S2Q1S.dpuf


No comments: