Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 9 September 2015

F1 : Hamilton lebar kedudukan pendahulu

07 September 2015 12:11 AM


LEWIS HAMILTON melambai ke arah penonton selepas menjuarai Grand Prix Itali di Litar Monza, semalam. Agensi

MONZA – Lewis Hamilton me­lebarkan kedudukan pendahulu Formula Satu (F1) dunia kepada 53 mata selepas menjuarai Grand Prix Itali dalam perlumbaannya yang ke-50 di Litar Monza, semalam.

Bagaimanapun, nasib malang menimpa rakan sepasukan dan pencabar utamanya dari pasukan Mercedes, Nico Rosberg apabila gagal menamatkan perlumbaan selepas enjin keretanya terbakar ketika saingan berbaki dua pusi­ngan.

Rosberg bersedia untuk menamatkan saingan di tangga ketiga sebelum insiden malang itu berlaku.

Hamilton mengungguli perlumbaan dengan catatan masa 1 jam 18 minit 00.688 saat, 25 saat meninggalkan pelumba di tangga kedua iaitu juara dunia empat kali, Sebastian Vettel dari pasukan Ferrari.

Pemandu Williams, Felipe Massa pula menamatkan saingan di tempat ketiga.

Sebelum mengesahkan kemenangan ketujuh daripada 12 perlumbaan musim ini, Hamilton terlebih dulu berdepan detik cemas apabila menggunakan tekanan tayar yang tidak dibenarkan.

Pemandu Britain itu berdepan siasatan steward selepas menggunakan tekanan tayar yang terlalu rendah, dan seandainya didapati bersalah dia mungkin dikenakan penalti.

Malah, juara dunia dua kali itu juga berdepan detik mencemaskan pada beberapa pusingan terakhir selepas prestasinya kereta sedikit terjejas, malah dia diberi amaran oleh pasukan.

“Beberapa pusingan terakhir tidak begitu bagus,” kata Hamilton kepada jurutera pasukan menerusi radio. – REUTERS

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/lumba-kereta/hamilton-lebar-kedudukan-pendahulu-1.132391#sthash.sd5Ixrmd.dpuf


No comments: