Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 9 September 2015

1MDB : Pengakuan Justo: Siasatan dijalankan

THOMAS CHONG | 09 September 2015 12:53 AM


Xavier Andre Justo


PUTRAJAYA 8 Sept. - Pengakuan Xavier Andre Justo seperti yang didedahkan oleh media jelas menunjukkan terdapat usaha terperinci untuk mengguling kerajaan dan siasatan akan dilakukan

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, pengakuan Justo yang dilaporkan akhbar tempatan diperoleh daripada pihak berkuasa Thailand dan Malaysia juga bekerjasama dengan negara jiran tersebut dalam siasatan yang akan dijalankan.

Ditanya sama ada kertas siasatan telah dibuka atau sebaliknya, Ahmad Zahid berkata, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak memaklumkan kepadanya mengenai perkembangan kes tersebut.

“Saya tidak diberitahu oleh Ke­tua Polis Negara, tetapi adalah menjadi prosedur biasa untuk membuka kertas siasatan.

“Polis mendapat kerjasama dari Thailand untuk ambil tindakan selanjut termasuk membuka kertas siasatan sebelum dokumen ber­kenaan diserah kepada Jabatan Peguam Negara untuk tindakan pendakwaan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Khas Jawatankuasa Pengurusan dan Bantuan Bencana Pusat di Bangunan Perdana Putra di sini hari ini.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dilaporkan akhbar tempatan berminat membeli data berhubung 1Malaysia Development Berhad (1MDB) daripada Justo.

Dalam pengakuan yang dilaporkan akhbar tertentu, Justo juga menyebut Nurul Izzah menawarkan bayaran dalam bentuk kontrak sekiranya pembangkang mengambil alih Kerajaan Persekutuan daripada pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tawaran tersebut bagaimanapun ditolak kerana Justo mahukan bayaran tunai berjumlah AS$2 juta (RM8.62 juta).

Nurul Izzah bagaimanapun telah menafikan pernah menawarkan kontrak kepada Justo untuk membeli maklumat berkenaan.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/pengakuan-justo-siasatan-dijalankan-1.133613#sthash.9thUoytw.dpuf


No comments: