Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 29 September 2015

Panggil Duta Besar China amalan biasa – Anifah Aman

29 September 2015 1:08 AM


KUALA LUMPUR 28 Sept. – Kementerian Luar menjelaskan, tindakan memanggil Duta Besar China ke Malaysia, Dr. Huang Huikang adalah satu amalan biasa untuk meminta penjelasan tentang kenyataan yang dibuat oleh beliau semasa lawatan ke Jalan Petaling, baru-baru ini.

Anifah Aman

Menterinya, Datuk Seri Anifah Aman berkata, Wisma Putra cuma ingin meminta Huikang mengesahkan sama ada kenyataan beliau telah disalah tafsir atau sebaliknya.

Jelasnya, memanggil Duta Besar asing ke Wisma Putra bukanlah kali pertama dilakukan Malaysia kerana sebelum ini perkara sama dilakukan terhadap Duta Amerika Syarikat (AS), Duta Vatican dan Duta Singapura dan ia adalah amalan biasa dan selaras dengan Artikel 41, Vienna Convention on Diplomatic Relations 1961.

“Sebagai sebuah negara berdau­lat, kita juga perlu menyampaikan pendirian kita kepada China de­ngan jelas.

Dalam perkara ini, setelah berbincang dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, saya membuat keputusan untuk memanggil Duta Desar China untuk hadir di Wisma Putra bagi memberi penjelasan.

“Saya juga berpandangan bahawa isu ini tidak perlu dibawa ke peringkat menteri kerana sebagai amalan biasa, ia ditangani di pe­ringkat pegawai kanan di Wisma Putra sahaja,” katanya dalam satu kenyataan di sini malam ini.

Huikang sewaktu melawat Jalan Petaling telah membuat kenyataan yang dilihat sebagai mencampuri urusan dalaman Malaysia dan pelbagai pihak telah menuntut beliau membuat permohonan maaf.

Dalam pada itu, Anifah berkata, beliau amat dukacita kerana beberapa menteri Kabinet mengambil beberapa tindakan dan membuat kenyataan akhbar tanpa merujuk kepada beliau terlebih dahulu.

Tegasnya, beliau tidak pernah sekali pun membatalkan arahan untuk memanggil Duta Besar China ke Wisma Putra bagi memberi penjelasan.

“Sebenarnya perkara ini dapat diselesaikan dengan baik oleh Wisma Putra tanpa campur tangan menteri-menteri lain.

“Sebaliknya campur tangan mereka telah memberikan persepsi yang negatif di kaca mata orang ramai. Saya berharap perkara sebegini tidak akan berulang di masa akan datang,” katanya

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/panggil-duta-besar-china-amalan-biasa-8211-anifah-aman-1.141005#sthash.sthcDZoQ.dpuf


No comments: