Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 4 March 2011

Universiti Teknologi Mara perkasakan tulisan jawi


DARI UTUSAN MALAYSIA



SHAH ALAM 3 Mac - Bagi memperkasakan penulisan dan teknik membaca jawi, seramai 70 kakitangan Universiti Teknologi Mara (UiTM) menyertai Bengkel Cepat Membaca Jawi Dengan Kaedah Nombor di kampus induknya, di sini hari ini.

Bengkel itu dikendalikan oleh pengasas teknik tersebut, Wan Mohd. Azhar Wan Mahamod yang juga guru pendidikan Islam Sekolah Kampung Jambu, Jalan Rambutan, Taiping, Perak.

Turut serta dalam bengkel itu ialah Pengarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam UiTM, Prof. Madya Dr. Muhamad Rahimi Osman.

Menurut Muhamad Rahimi, bengkel sehari itu adalah untuk mendedahkan peserta dengan kaedah membaca jawi melalui nombor.

Katanya, bengkel itu juga bertujuan membentuk satu kumpulan penggerak yang boleh memainkan peranan ke arah penghayatan jawi dalam kalangan warga UiTM.

''Peserta hari ini akan dijadikan 'mentor' kepada para pelajar di universiti ini agar mereka lebih cepat pandai membaca dan menulis jawi,'' katanya ketika ditemui Utusan Malaysia hari ini.

Beliau berkata, ia juga salah satu cara bagi menyahut saranan Naib Canselor UiTM, Datuk Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar agar memperkasakan tulisan jawi di institusi pengajian tinggi yang majoritinya orang Melayu dan beragama Islam.

Beliau berkata, pihaknya memilih Wan Mohd. Azhar mengendalikan bengkel tersebut setelah mendapati teknik belajar jawi yang diperkenalkan oleh beliau begitu berkesan.

Katanya, sebelum ini, penceramah tersebut juga pernah mengadakan bengkel yang sama di sebuah sekolah jenis kebangsaan Cina melibatkan guru-guru bukan Islam di sekolah tersebut.

''Kaedah membaca jawi menggunakan nombor didapati membolehkan seseorang itu membaca jawi hanya dalam tempoh lima jam pembelajaran.

''Sekiranya teknik yang dipelajari itu berkesan, para peserta akan mengadakan kelas bimbingan untuk pelajar UiTM agar mereka berpeluang mempelajari tulisan jawi," katanya.


KOMEN : KEPADA PELAJAR-PEJAR UiTM AMBIL PELUANG YANG DIBERIKAN. SEMOGA MAJU DALAM SEGALA LAPANGAN YANG DICEBURI.

No comments: