Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 23 March 2011

BILA PASIR MENJADI REZEKI KERAJAAN SELANGOR

Jangan tuduh kami berbohong - Batin Malam
DARI UTUSAN MALAYSIA 23.3.2011


SHAH ALAM 22 Mac - Penghulu Orang Asli Mukim Tanjung 12, Batin Malam Gerchang berang dengan kenyataan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Muda, Shuhaimi Shafiei yang menyifatkan laporan akhbar ini tentang pencerobohan tanah milik mereka sebagai satu pembohongan.

Menurutnya, dia juga hairan mengapa Shuhaimi yang juga Ahli Lembaga Pengarah Kumpulan Semesta Sdn. Bhd. (KSSB) begitu 'ghairah' memberikan jawapan balas mengenai status kawasan seluas 7,243 hektar di mukim tersebut.

"Apabila menyatakan laporan Utusan Malaysia berbohong, maka sebenarnya mereka mengatakan Orang Asli yang berbohong kerana laporan itu dibuat berdasarkan luahan hati kami.

"Selama ini tidak pernah ada pihak yang menuduh kami berbohong tetapi saya jadi panas hati apabila 'budak muda' dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) seolah-olah menuduh Orang Asli berbohong," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Batin Malam mengulas dakwaan Shuhaimi melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada Utusan Malaysia yang menyifatkan akhbar ini berbohong dalam laporannya 19 Mac lalu mengenai tanah Orang Asli di kawasan tersebut.

Laporan itu menyebut, Kerajaan PKR Selangor didakwa sedang 'memunggah' hasil milik Orang Asli di kawasan seluas 7,243 hektar di Mukim Tanjung 12 dekat sini dengan sebahagian besarnya terletak dalam tanah Hutan Simpan Kuala Langat Utara.

Ia merupakan tanah warisan, tanah adat dan tanah rayau bagi kira-kira 4,000 penduduk Orang Asli Temuan sejak ratusan tahun lalu dan telah diwartakan sebagai tanah simpanan Sakai sejak 1927.

Sebahagian tanah yang didakwa Orang Asli itu melibatkan aktiviti perlombongan pasir secara besar-besaran oleh KSSB di Olak Lempik.

Semalam, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim juga mencabar masyarakat Orang Asli membawa perkara tersebut ke mahkamah bagi menentukan sama ada kawasan berkenaan milik mereka atau sebaliknya.

Dalam pada itu, Batin Malam berkata, pihaknya mahu kerajaan negeri membuktikan semua kampung Orang Asli di Mukim Tanjung 12 sudah diwartakan dan mempunyai garis sempadan seperti yang disebut oleh Shuhaimi dalam kenyataannya sebelum ini.

"Buat masa sekarang semua bukti yang kami ada tentang status tanah Orang Asli hanya akan didedahkan sekiranya ia dibawa ke mahkamah," katanya.


KOMEN : BILA ISU PASIR DIBONGKAR DI SELANGOR. PUAK PAKATAN PEMBANGKANG MULA MENCARI HELAH UNTUK MENYALAHKAN ORANG LAIN. SIAPA TAK MARAH BILA PASIR DISEKITAR KEDIAMAN MEREKA DIKOREK SESUKA HATI. ADA PULAK TOKEY PASIR DAH BERBUNYI MENUDUH ORANG ASLI MENIPU. NAMPAKNYA PERANG KEATAS KERAJAAN PKR SELANGOR TELAH DIPALU OLEH TOK BATIN. SESEKALI KERAJAAN PKR SELANGOR NI PERLU DIAJAR SUPAYA LEBIH MENGHORMATI HAK ORANG LAIN. INI TIDAK MEREKA MAIN LANGGAR AJE SESUKA HATI.

2 comments:

Onna said...

Assalam Sayang Daddy,

Seperti biasa, pembongkang akan mengatakan org lain yang salah, suka fitnah, berbohong... dorangkan perfect... maksum... tak buat salah punya... dia bukan jual pasir tu... tolong simpankan aje... hahaha... suruh aje Batin Malam tu sumpit si Khalid.. terus hilang gagap dia

AJAI62 said...

Assalam Sayang Mum

Masalahnya Selangor makin berlubang-lubang sebab aktiviti korek pasir berjalan dengan lancar.. Esok-esok tengah bawa kereta tetiba straight masuk lubang...heheheh. Tapi sigagap cakap dulu lepas tu baru dia suruh SUK check sama ada betul ke yang dia cakap.....