Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 17 March 2011

Negara perlu guru berkualiti tinggi - Muhyiddin

DARI UTUSAN MALAYSIA
17.3.2011



PUTRAJAYA 16 Mac - Masyarakat hari ini amat memerlukan guru-guru yang berkualiti tinggi selaras dengan agenda negara melaksanakan Program Transformasi Kerajaan dan Model Baru Ekonomi.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, guru perlu mempertingkat dan melengkapkan diri dengan kemahiran asas sebagai pendidik dan memahami Pengetahuan Kandungan Pedagogi.

"Justeru adalah penting untuk guru-guru memainkan peranan masing-masing ke arah membudayakan inovasi dan kreativiti di kalangan pelajar.

"Mereka mesti melengkapkan diri dari sudut keilmuan dan sahsiah, berintegriti, beriltizam dan mempunyai kesedaran untuk membentuk insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Istiadat Konvokesyen Berpusat Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) Pengambilan Januari 2007 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Pada konvokesyen kali pertama itu, seramai 1,987 guru terlatih dan berkualiti dari 27 buah Institut Pendidikan Guru (IPG) di seluruh negara yang berjaya menamatkan pengajian selama lima tahun enam bulan, menerima ijazah masing-masing.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, Penyelidikan Tindakan boleh dijadikan disiplin yang penting untuk menambah baik pengajaran di bilik darjah dan ia seharusnya dijadikan wadah untuk guru memperbaiki strategi, pendekatan, kaedah serta teknik pengajaran dan pembelajaran.

"Konsep pembelajaran sepanjang hayat bagi seseorang guru amat penting untuk mereka mencari, mengkaji dan menyelidik ilmu dan kemahiran pengajaran bagi menyampaikan ilmu pengetahuan kepada anak-anak didik," katanya.

Justeru jelasnya, guru yang lulus pengajian dari IPG seharusnya tidak berasakan mereka sudah mempunyai ilmu yang mencukupi kerana sebagai ia perlu digali manakala pengalaman perlu diterokai.

"Ia bagi memastikan setiap guru sentiasa berusaha meningkatkan kemahiran diri dengan teknik terkini dalam menyampaikan ilmu," katanya.

Muhyiddin menambah, keseragaman etika pengajaran untuk mendidik pelajar kepada realiti negara bangsa yang majmuk, rencam dan pelbagai latar belakang serta aliran di semua sekolah kebangsaan dan jenis kebangsaan dapat memastikan negara terus maju.

Semua guru katanya, perlu rajin mencari, meneliti dan membuat penyelidikan agar sentiasa dalam keadaan siap siaga dengan ilmu, kemahiran serta seni pengajaran dan pengetahuan kandungan pembelajaran.

"Tugas guru semakin penting kerana bidang pendidikan memberi sumbangan besar dalam menentukan kejayaan sesebuah negara. Hakikat ini lebih relevan lagi dalam era siber di mana kemajuan dan kejayaan anak bangsa bergantung kepada penguasaan ilmu dan teknologi," katanya.


KOMEN : ZAMAN PENDIDIKAN SEKARANG BUKAN ZAMAN DULU-DULU DIMANA GURU TERDIRI DARI GOLONGAN YANG DIHORMATI DAN SEMUA TAHU. ZAMAN SEKARANG GURU KENA LEBIH TAHU DARI ANAK-ANAK MURID YANG CERDIK TEKNOLOGI MAKLUMAT. NAMUN YANG PALING PENTING ADALAH NAWAITU SETIAP GURU UNTUK MENDIDIK ANAK BANGSA. KALAU SETAKAT NIAT MENJADI GURU UNTUK MAKAN GAJI ANAK-ANAK MURID TAKAN MENJADI INSAN YANG TERDIDIK. TUGAS GURU BUKAN HANYA MENGAJAR TETAPI YANG PALING UTAMA IALAH MENDIDIK ANAK MURID MENJADI INSAN YANG SEIMBANG DARI SEGI SAHSIAH DAN PENGETAHUAN. ZAMAN YES SIR OR YES MADAM SUDAH BERLALU.

No comments: