Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 31 March 2011

GTP - JANGAN PERCAYA

Pedulikan kritikan, pastikan momentum GTP diteruskan
DARI UTUSAN MALAYSIA
31.3.2011


PROGRAM Transformasi Kerajaan (GTP) pada tahun pertama pelaksanaannya telah menunjukkan pencapaian memberangsangkan.

Kita sedar kebanyakan sasaran ditetapkan di bawah GTP adalah berskala besar dan ia dibentuk melalui proses usaha sama antara kumpulan cerdik pandai terbaik dalam sektor awam dan juga swasta.

Memang sedikit sebanyak kesan transformasi yang dilakukan oleh kerajaan meningkatkan taraf kehidupan rakyat.

GTP yang diterajui Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) di bawah Jabatan Perdana Menteri itu memberi banyak hasil yang positif.

Tetapi usah kejayaan tahun pertama ini melalaikan kita semua. Seperti kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala, semua pihak tidak harus leka dengan kejayaan dalam tempoh singkat ini kerana masih banyak perlu dilakukan untuk menjayakan program GTP.

Bagaimanapun untuk meneruskan kejayaan ini, negara memerlukan komitmen dan sokongan semua pihak, bukan saja penjawat awam sahaja.

Ini kerana GTP ini mempunyai tiga fasa - fasa pertama 2010-2012, fasa kedua 2013-2015 dan fasa terakhir 2015-2020.

Jadi, untuk memastikan momentum kejayaan program transformasi itu berterusan, semua pihak perlu berusaha gigih dan bekerja sebagai satu pasukan untuk kepentingan rakyat dan negara.

Momentum pencapaian GTP ini memang patut diteruskan dalam merealisasikan sasaran menjadikan Malaysia sebagai negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan laporan tahun pertama GTP pada Ahad lalu, memberi harapan bahawa rakyat sebagai pemegang saham terpenting GTP akan terus mendapat manfaat hasil pencapaian memberangsangkan tahun pertama pelaksanaan enam inisiatif Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Oleh itu sebarang kelemahan yang dapat dikesan perlu diperbaiki bagi memastikan matlamat GTP tercapai.

Laporan prestasi keseluruhan GTP yang disiarkan untuk tatapan umum nampaknya dicemburui oleh pihak pembangkang. Sebab itu sudah ada suara sumbang cuba merendah-rendahkan hasil pencapaian GTP.

Sedangkan laporan pencapaian GTP sudah dibuat penelitian dan maklum balas oleh Jawatankuasa Penilaian Prestasi Antarabangsa yang membuktikan pencapaian enam NKRA adalah fakta benar dan bukan direka-reka.

Rakyat sendiri boleh membandingkan langkah-langkah yang diambil kerajaan melalui GTP dengan Buku Jingga yang memaparkan janji-janji pembangkang dalam tempoh 100 hari jika menang Pilihan Raya Umum Ke-13.

Namanya 'pembangkang' jadi itulah kerja parti pembangkang. Pedulikan apa pembangkang hendak kata. Sebenarnya bukan suatu yang pelik apabila Penasihat DAP, Lim Kit Siang mendakwa laporan kejayaan GTP adalah tidak tepat dan tidak boleh dipercayai.

Untuk menjawab segala kesangsian dan kritikan segelintir pihak tertentu itu, biarlah rakyat sendiri yang menilainya.

Apa yang penting, momentum program untuk mentransformasikan secara radikal cara bekerja pihak kerajaan dan menyelesaikan isu-isu rakyat dapat diteruskan dan dirasai oleh penduduk negara ini.

KOMEN : YANG BERKATA JANGAN PERCAYA TU ADALAH PUAK PEMBANGKANG. TAK ABIS-ABIS MENIDAKAN APA YANG BAIK UNTUK RAKYAT. PANDAI KOMEN PENYELESAIAN TAK NAK DIBERI. MASIH LAGI MEREKA NAK PERTAHANKAN BUKU JINGGA MEREKA...

No comments: