Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 29 March 2011

OIC terus membisu isu Libya


Oleh Mustafa Kamal Basri
DARI UTUSAN MALAYSIA
29.3.2011



HARI ini masuk hari ke-11, tentera bersekutu melancarkan serangan ke atas Libya sejak 19 Mac lalu, bagi menguatkuasakan zon larangan terbang dan melindungi penduduk awam di negara itu daripada serangan tentera Libya yang setia kepada Muammar Gaddafi.

Dua hari lalu pula, Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) mula mengambil alih sepenuhnya operasi ketenteraan di Libya daripada tentera bersekutu diketuai Amerika Syarikat (AS), setelah beberapa siri rundingan yang sukar, kerana mendapat bantahan keras daripada Turki, satu-satunya negara Islam yang menganggotai pakatan itu.

Agak aneh, NATO dilihat begitu beriya-iya mahu mengepalai operasi ketenteraan di Libya, walaupun krisis di Libya berada di luar operasi ketenteraan NATO iaitu di luar benua Eropah.

Serangan udara besar-besaran tentera bersekutu ke atas Libya dikecam Perdana Menteri Rusia, Vladimir Putin yang memberi amaran tindakan tentera bersekutu itu mengundang perang ‘salib’.

China turut mengecam keputusan Majlis Keselamatan itu pada 17 Mac lalu dengan menyifatkan ia satu tindakan yang mencabul kedaulatan sesebuah negara yang mempunyai kerajaan yang sah.

Begitu juga Setiausaha Agung Liga Arab, Amr Moussa turut mengecam serangan besar-besaran itu, walaupun Liga Arab menyokong resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk melaksanakan zon larangan terbang di Libya.

Namun, AS dan sekutunya tidak mengendahkan semua kecaman itu. Dengan bantuan serangan tentera bersekutu di Libya, pemberontak di Libya berjaya menawan kembali empat bandar yang jatuh ke tangan tentera kerajaan Libya.

Gaddafi kini kelihatan tertekan setelah tentera bersekutu melancarkan lebih 160 serangan setiap hari dan terdesak mahu gencatan senjata diadakan antara kedua-dua pihak.

Apakah serangan tentera bersekutu ke atas Libya benar-benar bertujuan melindungi penduduk awam atau Barat sebenarnya mahu membantu pemberontak menggulingkan Gaddafi.

Barat, terutama Britain masih tidak puas hati dengan Gaddafi berhubung tragedi letupan jet penumpang Pan Am di Lockerbie, England pada 1988 yang mengorbankan 258 orang dan AS pula masih belum dapat melupakan sikap permusuhan Gaddafi terhadap AS suatu ketika dahulu. Mereka juga dilihat mempunyai kepentingan lain di Libya kerana mahu merebut keuntungan daripada sumber minyak di negara di utara Afrika itu.

Tindakan Barat begitu cepat bertindak ke atas Libya tidak disenangi oleh dunia Islam yang melihat Barat mengamalkan pendekatan double standard dalam isu-isu membabitkan negara-negara Islam.

Dunia Islam masih belum dapat melupakan taktik ‘melambat-lambat’ yang diambil oleh AS dan NATO dalam isu Bosnia, semasa perang Bosnia dari April 1992 hingga Disember 1995, sehingga menyebabkan beratus ribu penduduk Islam Bosnia menjadi korban keganasan tentera Serb.

Namun, apa yang lebih mengecewakan, seperti isu-isu lain yang melibatkan negara-negara Islam, sekali lagi dalam krisis Libya, OIC terus berpeluk tubuh tidak berbuat apa-apa.

KOMEN : BILA OIC LEBIH SELESA DENGAN SLOGAN 'OH I SEE' BANGSA ARAB AKAN TERUS BERSENGKETA SESAMA SENDIRI DAN ISRAEL SERTA SEKUTUNYA AKAN TERUS MENGAMBIL KESEMPATAN UNTUK MENGHANCURKAN PERPADUAN UMAT ISLAM DIDUNIA.

No comments: