Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 14 August 2015

Wakil rakyat sokong GHB kekal dalam Pas? - HEBAT WAKIL PARTI DALAM PARTI

14 Ogos 2015 1:41 AM


MOHAMAD SABU

JERAI 13 Ogos – Gerakan Harapan Baru (GHB) pimpinan bekas Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu akan berusaha memastikan penubuhan parti baharu pada 31 Ogos ini tidak menjejaskan pemerintahan di tiga buah negeri yang dikuasai pembangkang.

Bagi mencapai matlamat itu, Mohamad yang juga dikenali sebagai Mat Sabu tidak menolak kemungkinan, ada dalam kalangan wakil rakyat yang menyokong GHB akan kekal di dalam Pas sekurang-kurangnya sehingga pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Kenyataannya itu dilihat sedikit sebanyak memberi jawapan mengapa sehingga kini penyokong gerakan tersebut masih enggan meninggalkan Pas walaupun berkali-kali didesak berbuat demikian oleh pimpinan parti tersebut.

“Itu kita tengok keadaan (wakil rakyat kekal dalam Pas). Kita bagi pelbagai kategori... ada yang pro (GHB), ada yang berada lagi dalam parti.

“Terserah kepada individu itu. Tetapi keinginan mereka bersama GHB adalah amat tinggi,” katanya kepada pemberita ketika menghadiri Majlis Aidilfitri GHB Kedah di Batu 18, Guar Chempedak di sini hari ini.

Hadir sama Ahli Parlimen Kota Raja yang juga Ketua Wanita GHB, Dr. Siti Mariah Mahmud, Pengerusi GHB Kedah, Datuk Dr Ismail Salleh serta Pengerusi GHB Perlis, Wan Kharizal Wan Khazim.

Ditanya berapa ramai wakil rak­yat Pas Kedah yang akan menyertai GHB, Mat Sabu mendakwa jumlahnya ramai dan ia tidak tertakluk di Kedah sahaja, malah di seluruh Malaysia.

“Ibarat membuka pintu ketika air bah. Depa (mereka) marah kepada kami ketika ini bukan kerana menubuhkan GHB, sebaliknya, di­sebabkan terlalu lama untuk menanti borang menyertai GHB.

“Masalah sentiasa ada tetapi boleh diselesaikan. Kita akan bincang supaya tidak jejaskan kerajaan di Kelantan dan Selangor sekurang-kurangnya sehingga PRU akan datang,” ujarnya.

Ditanya mengenai kerjasama dengan Pas, beliau berkata, keputusan mengenainya akan dibuat setelah parti baharu itu ditubuhkan dan menyertai pakatan pembangkang bersama DAP serta PKR.

“Apabila ada dalam pakatan kita akan bincang bersama, semua tindakan dalam bentuk bersama. Tiga parti (PKR, DAP dan GHB) akan berbincang bersama secara konsensus,” ujarnya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/wakil-rakyat-sokong-ghb-kekal-dalam-pas-1.124128#sthash.3bQ3mgcB.dpuf


No comments: