Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 20 August 2015

POLITIK : Pas Kota Raja lumpuh?

Ahli Parlimen, 183 pemimpin, ahli akan sertai GHB

ZABRY MOHAMAD
DAN ABDUL RAZAK IDRIS | 20 Ogos 2015 1:36 AM

KLANG 19 Ogos - Ahli Parlimen Kota Raja, Dr. Siti Mariah Mahmud hari ini mengumumkan peletakan semua jawatannya dalam Pas selepas merasakan beliau tidak lagi serasi dengan perjuangan serta corak kepemimpinan parti itu.

SITI MARIAH

Siti Mariah merupakan pemimpin Pas pertama yang mengumumkan secara rasmi meletakkan semua jawatan untuk menyertai parti baharu yang diterajui oleh pemimpin-pemimpin Pas yang kalah dalam pemilihan baru-baru ini.

Turut mengambil langkah sama adalah 183 pemimpin dan ahli Pas Kawasan Kota Raja, termasuk Yang Dipertuanya, Jaafar Shamsuddin dan timbalan, Norhalim Sirome.

Siti Mariah yang juga Naib Yang Dipertua Pas kawasan itu berkata, beliau akan menyertai parti baharu yang bakal ditubuhkan oleh Gerakan Harapan Baharu (GHB) pada penghujung bulan ini.

“Saya masih ahli Pas, cuma apabila parti baharu didaftarkan nanti saya akan menyertainya,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Siti Mariah menambah, Pas kawasan tersebut juga tidak dibubarkan dan mereka yang meletakkan jawatan akan menyerahkan tugas secara rasmi kepada pihak yang bakal mengambil alih kepemimpinan.

Ditanya sama ada tindakannya itu mengkhianati pengundi, Siti Mariah menjelaskan, semasa dua pilihan raya umum yang lalu, rakyat memberikan sokongan kepada pakatan pembangkang yang dikenali sebagai Barisan Alternatif (2008) dan Pakatan Rakyat (2013), bukannya Pas.

“Justeru, saya tidak khianati amanah rakyat. Dalam parti baharu nanti, saya juga akan masih meneruskan perjuangan Islam cuma pendekatan politiknya berbeza,” ujarnya.

Pada perkembangan berkaitan, Siti Mariah memberitahu, tindakan itu juga tidak melanggar bai'ah atau sumpah taat setia yang dilafazkan sebelum ini kerana perlembagaan parti itu sendiri membenarkan berbuat demikian.

Sementara itu, Penyelaras GHB Selangor, Ir. Izham Hashim berkata, dua lagi ahli Parlimen di dari Pas di negeri ini dijangka mengambil tindakan sama seperti Siti Mariah dalam tempoh terdekat iaitu Khalid Abdul Samad (Shah Alam) dan Mohamed Hanipa Maidin (Sepang).

Di Selangor, terdapat 22 ahli Parlimen terdiri daripada lima wakil rakyat Barisan Nasional (BN), enam PKR, tujuh DAP dan empat Pas.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/pas-kota-raja-lumpuh-1.126383#sthash.ky4Vk659.dpuf


No comments: