Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 14 August 2015

SPRM: Laporan Malaysiakini tidak berasas

14 Ogos 2015 1:52 AM


KUALA LUMPUR 13 Ogos – Suruhanjaya Pen­cegahan Rasuah Malaysia (SPRM) me­nafikan sekeras-ke­rasnya dakwaan portal berita propembangkang, Malaysiakini kononnya beberapa laporan telah dibuat pegawai suruhanjaya itu terhadap Ketua Setiausaha Negara dan Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Mustafar Ali

Timbalan Ketua Pesuruhjaya Pencegahannya, Datuk Mustafar Ali berkata, penyiaran berita yang bertajuk Pindah pengarah: SPRM siasat KSN, KP JPA itu adalah tidak berasas malah dilihat bermotifkan untuk melaga-lagakan agensi kerajaan.

“Laporan portal be­rita ber­kenaan yang mendakwa pe­gawai-pegawai SPRM ada membuat laporan terhadap Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal di bawah Seksyen 48 Akta SPRM 2009 adalah tidak berasas sama sekali.

“SPRM berpandangan laporan seumpama ini adalah bermotif untuk melaga-lagakan hubungan baik antara agensi-agensi kerajaan dan kepimpinan perkhidmatan awam di Malaysia,” katanya dalam satu kenya­taan di sini hari ini.

Malaysiakini yang kononnya memetik daripada sumber mendakwa laporan berkenaan dibuat berhubung pemindahan dua pengarah SPRM iaitu Datuk Bahri Mohamad Zin dan Datuk Rohaizad Yaakob ke Jabatan Perdana Menteri (JPM).

Mustafar juga menggesa pihak media agar lebih bertanggungjawab dalam membuat laporan de­ngan tidak menyiarkan berita yang memetik sumber tidak sah.

“SPRM menghargai kerjasama daripada pihak media namun kami juga berharap agar media bertanggungjawab dengan tidak menyiarkan laporan-laporan yang memetik sumber tidak sah,” ujarnya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/sprm-laporan-i-malaysiakini-i-tidak-berasas-1.124184#sthash.mFdl5mEn.dpuf



Tindakan tiada kaitan tugas hakiki SPRM – KPPA

14 Ogos 2015 1:52 AM

PUTRAJAYA 13 Ogos – Tindakan yang diambil ke atas dua pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tiada kaitan dengan tugas hakiki mereka, kata Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal.

Mohamad Zabidi Zainal

Beliau menjelaskan, di bawah Akta SPRM 2009, seseorang pegawai suruhanjaya itu merupakan anggota perkhidmatan awam di bawah Perkara 132, Perlembagaan Persekutuan.

Justeru, dengan kedudukan itu, katanya, mereka tertakluk kepada semua Perintah Am dan Peraturan-Peraturan Pegawai Awam khususnya yang berkaitan dengan kelakuan dan tatatertib.

Dalam hal itu, katanya, pegawai SPRM perlu mematuhi larangan daripada memberikan apa-apa kenyataan umum untuk apa-apa tujuan seperti yang diperuntukkan dalam Peraturan 19, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.

“Satu perjumpaan antara Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa dan saya bersama-sama Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Mustafar Ali, Pe­ngarah Operasi Khas SPRM, Datuk Bahri Mohamad Zin dan Pengarah Komunikasi Strategik SPRM, Datuk Rohaizad Yaakob telah diadakan Isnin lalu.

“Perjumpaan ini bertujuan membincangkan perihal tindakan yang diambil terhadap kedua-dua pegawai terbabit adalah berdasarkan kepada perintah am tersebut,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/tindakan-tiada-kaitan-tugas-hakiki-sprm-8211-kppa-1.124182#sthash.aEsRa9qq.dpuf


No comments: