Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 20 August 2015

LIGA SUPER : JDT hampiri gelaran kali kedua

20 Ogos 2015 2:17 AM


PENYERANG JDT, Luciano Figueroa (kanan) menjaringkan gol pertama pasukannya setelah tandukannya melepasi jangkauan penjaga gol Perak, Muhamad Zamir Selamat dalam perlawanan Liga Super di Johor Bahru semalam. UTUSAN/Raja Jaafar Ali

KUALA LUMPUR - Watak peneraju Liga Super sekali lagi bertukar tangan semalam apabila penyandang juara Johor Darul Ta’zim (JDT) membelasah Perak 4-1 manakala Pahang sekadar mengutip satu mata selepas seri 2-2 dengan Felda United ketika persaingan semakin sengit menuju hari terakhir hujung minggu ini.

Kemenangan besar Harimau Selatan di Stadium Tan Sri Hassan Yunos itu membolehkan mereka menghampiri gelaran kali kedua setelah mengumpul 46 mata, dua di hadapan Pahang ketika juara liga musim ini akan ditentukan menerusi perlawanan Sabtu ini.

Skuad kendalian Mario Gomez, yang prestasinya kelihatan merosot dalam tiga perlawanan sebelum ini, termasuk dibelasah 4-1 oleh Kelantan hujung minggu lalu, bagaimana­pun terpaksa menunggu sehingga minit ke-44 perlawanan semalam.

Penyerang sensasi dari Argentina, Luciano Figueroa sekali lagi menjadi tunjang kepada barisan hadapan JDT apabila menanduk ma­suk dari jarak dekat sebelum pemain sayap Mohd. Nazrin Mohd Nawi meletakkan skuad Harimau Selatan mendahului 2-0 pada minit kedua masa kece­deraan menerusi rembatan kencang dari jarak 25 meter.

Bersambung babak kedua, pertahanan dari Brazil, Thiago Junio menyalakan kembali semangat skuad The Bos Gaurus dengan merapatkan jurang jaringan pada minit ke-60, namun S. Chanturu dan Mohd. Safiq Rahim memadamkan sisa-sisa perjuangan Perak apabila masing-masing menyumbangkan gol pada minit ke-65 dan 71.

Bagaimanapun, kejayaan mereka dicemari insiden kekecohan di perkarangan stadium selepas tamat perlawanan kira-kira pukul 11.15 malam apabila sebahagian penyokong JDT menjerit kepada pihak polis, dipercayai kerana tidak berpuas hati dengan penahanan beberapa individu.

Mereka menjerit meminta individu berkenaan dibebaskan selain membaling objek ke arah anggota polis.

Sementara itu, Pahang meletakkan diri mereka dalam kedudukan sukar untuk menjulang trofi Liga Super selepas 11 tahun apabila sekadar mengutip satu mata di Stadium Darul Makmur.

Kedua-dua pasukan hanya dapat menjaringkan gol pada separuh masa kedua dengan Tok Gajah terlebih dahulu membuka jaringan menerusi orang besinya Dickson Nwakaeme pada minit ke-48 setelah gerakan solonya berjaya menewaskan kapten Felda United, Muhammad Shukur Adan.

Felda United bagaimanapun enggan menyerah kalah dan berjaya mendahului menerusi dua gol oleh Thiago Augusto pada minit ke-61 dan 68, tetapi tandukan Damion Steward pada minit ke-78 membantu Tok Gajah sekurang-kurangnya terus memberikan saingan kepada JDT.

Di Stadium Shah Alam, Selangor tidak berdepan masalah membelasah Kelantan 3-0.

Gol tuan rumah diperoleh menerusi jaringan Ahmad Hazwan Bakri pada minit ke-23 hasil sepakan bebas setelah penyerang dari Brazil, Guilherme de Paula dijatuhkan oleh pertahanan Kelantan, Mohd. Farisham Ismail.

Sela­ngor mengukuhkan kedudukan apabila Guilherme menja­ringkan gol kedua selepas me­lakukan sepakan lambung untuk menewaskan penjaga gol Mohd. Shahrizan Ismail pada minit ke-49 dan terjahan kasar Shahrizan terhadap Hazwan dalam kotak penalti membawa padah apabila pengadil menghadiahkan sepakan penalti kepada The Red Giants yang di­sempurnakan oleh Guilherme pada minit ke-63.

Terengganu pula memanfaatkan aksi di laman sendiri dengan mengutip tiga mata penuh selepas menundukkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) 1-0 di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin manakala di Stadium Negeri, Sarawak menang 2-1 ke atas Lions XII sementara Sime Darby juga melakar kemenangan tipis 1-0 ke atas Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Stadium Majlis Perbandaran Selayang.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/jdt-hampiri-gelaran-kali-kedua-1.126444#sthash.8eQemApC.dpuf

No comments: