Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 14 August 2015

POLITIK : Tidak perlu risau soal keluar parti

14 Ogos 2015 1:41 AM


ABDUL HADI AWANG

KUALA TERENGGANU 13 Ogos – Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan tindakan beberapa kumpulan ahli Pas di seluruh negara yang sejak kebelakang­an ini mula mengumumkan untuk keluar parti, sebagai satu proses ‘pembersihan’ yang berterusan.

Katanya, beliau tidak risau dengan gejala itu kerana masih ramai yang ingin menyertai parti itu walaupun dikatakan ramai pula yang dikatakan bercadang untuk ‘me­ninggalkan’ Pas atas alasan hilang kepercayaan terhadap kepemimpinan.

“Itu (tindakan keluar parti) adalah pembersihan parti yang berlaku dengan sendiri. Bila berlaku banjir... bah, pasir pun berubah. Kita tak risau. Ya, tak risau. Keahlian kita kini meningkat. Dalam masa sebulan yang lalu, kita telah me­nerima 4,000 ahli baru yang didaftarkan dan masih ada 2,000 hingga 3,000 (yang memohon keahlian) tapi belum diproses,” katanya.

Beliau ditemui pemberita ketika menghadiri Majlis Rumah Terbuka Badan Perhubungan Pas negeri di sini yang turut dihadiri oleh beberapa pimpinan Pas setempat termasuk Pesuruhjaya Pas negeri, Satiful Bahri Mamat.

Sebelum ini, beberapa kumpulan ahli Pas di peringkat negeri dan cawangan mengambil keputusan untuk meninggalkan parti itu termasuk Ketua Pemuda Pas kawasan Shah Alam, Helmi Radzuan dan 12 anggota jawatankuasanya yang meletakkan jawatan kerana mendakwa parti itu semakin ‘eksklusif’.

Turut melakukan perkara yang sama ialah 12 ahli Pas cawangan Je­lebu yang mengisytiharkan keluar parti kerana kecewa dengan keputusan pemilihan parti itu dalam Muktamar ke-61 di Kuala Selangor baru-baru ini.

Dalam perkembangan lain, Abdul Hadi berkata, Pas bersetuju mengambil bahagian dalam himpunan Bersih 4.0 yang dijadualkan berlangsung penghujung bulan ini di Kuala Lumpur.

“Pas hantar wakil sahaja. Dua orang. Kita akan ada majlis sendiri yang kita akan buat kemudian,” katanya ketika ditanya mengenai jaminan yang boleh diberikan kepada mana-mana ahli Pas yang menyertai himpunan tersebut.

Abdul Hadi turut enggan mengulas lanjut ketika ditanya berhubung Lantikan Pengerusi dan Ahli-ahli Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) baharu yang akan dibuat pada 19 Oktober ini.

“Saya akan lihat senarai dulu. Insya-Allah, Parlimen akan bersidang pada 19 hari bulan ini,” jawabnya ringkas.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/tidak-perlu-risau-soal-keluar-parti-1.124119#sthash.PkqKjpRU.dpuf

No comments: