Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 6 August 2015

Serpihan MH370 ditemukan 3,700 km dari lokasi ramalan

06 Ogos 2015 1:24 AM


LEBIH banyak serpihan besi dalam timbunan sampah yang terdampar di pantai Jamaique di Saint-Denis, Pulau Reunion diambil oleh pihak berkuasa untuk dianalisis bagi menentukan sama ada ia adalah serpihan pesawat MH370 atau tidak. REUTERS

SYDNEY 5 Ogos - Ramalan awal yang menjangkakan Indonesia sebagai lokasi serpihan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 dihanyutkan, dilapor tidak tepat ekoran penemuan serpihan sayap pesawat di Pulau Reunion, lokasi yang lebih jauh daripada yang disangkakan.

Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB) yang mengetuai siasatan kehilangan pesawat itu dalam kenyataannya berkata, model yang dihasilkan pada Jun 2014 oleh Persatuan Kajian Industri dan Saintifik Komanwel Australia meramalkan serpihan pesawat terbabit akan terdampar di pesisiran pantai barat Sumatera pada minggu pertama Julai 2014.

Tambah ATSB, ramalan tersebut tidak menjadi kenyataan sebaliknya serpihan pesawat yang dipercayai milik MH370 terdampar di sebuah pulau terpencil di Lautan Hindi yang mempunyai jarak kira-kira 3,700 kilometer daripada yang dijangkakan.

“Kesilapan tersebut bagaimanapun tidak menjejaskan usaha pasukan antarabangsa untuk menjalankan pencarian di permukaan laut di pesisiran pantai barat Australia.

“Misi pencarian di bahagian permukaan laut ditamatkan pada April lalu, lebih sebulan selepas pesawat MH370 hilang pada 8 Mac tahun lalu,” tambah kenyataan tersebut.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri Australia, Warren Trust mengesahkan seorang pakar penerbangan dihantar ke Toulouse, Perancis bagi mengikuti proses analisis serpihan sayap dikenali sebagai flaperon yang ditemukan di Pulau Reunion.

“Pakar terbabit akan membantu usaha kerajaan Malaysia dan Perancis untuk mengenal pasti sama ada flaperon yang ditemukan itu merupakan milik pesawat MH370.

“Kedua-dua pihak terlibat dijangka mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung status flaperon itu pada hujung minggu ini,” kata beliau. – REUTERS

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/serpihan-mh370-ditemukan-3-700-km-dari-lokasi-ramalan-1.121132#sthash.hTr7Ql6A.dpuf

No comments: