Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 10 August 2015

UMNO : Krisis yang berlaku ditangani dengan baik

Hishammuddin akui ahli UMNO gelisah

MOHD. ASRON MUSTAPHA | 10 Ogos 2015 1:33 AM


HISHAMMUDDIN TUN HUSSIEN (tengah) berkata sesuatu kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Pandan di Kuala Lumpur, semalam. UTUSAN/AMIR HAFIZ ABD. RAHMAN

KUALA LUMPUR 9 Ogos - UMNO sudah berulang kali berdepan dengan krisis ke­pemimpinan sejak penubuhannya dan setiap kali onak politik itu datang melanda, seluruh ahli berjaya melaluinya dengan penuh kewarasan serta kebijaksanaan.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussien berkata, untuk kesekian kalinya beliau percaya krisis yang timbul ketika ini akibat rombakan Kabinet dan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) mampu diatasi dengan baik.

Mengakui wujud kegelisahan dalam kalangan ahli UMNO akar umbi khususnya di Johor, Hishammuddin seterusnya mengulangi pendirian mahu isu 1MDB diselesaikan tahun ini dengan tindakan undang-undang diambil terhadap mereka yang bersalah.

Beliau juga bersetuju sidang khas Dewan Rakyat dibuat untuk melantik ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) baharu dengan segera, kerana tidak mahu siasatan 1MDB tertangguh sehingga mengundang persepsi negatif.

“Saya telah turun ke bahagian Mersing, Tenggaroh dan Sembrong. Saya tengok apa yang kita lalui sejak waktu Dato’ Onn Jaafar lagi, krisis ini bukan perkara baharu untuk Johor dan saya yakin orang UMNO Johor cukup bijaksana.

“Walaupun wujud isu, kain ren- tang kecam kerajaan dan perbualan dalam WhatsApp tetapi mereka meletakkan kepentingan parti sebagai keutamaan,” katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Pandan di sini hari ini.

Yang turut hadir, Ketua UMNO Bahagian Pandan, Datuk Mohd. Haniff Koslan dan Ketua UMNO Bahagian Gombak, Abdul Rahim Kamaruddin.

Ditanya mengenai kritikan beberapa menteri Kabinet terhadap keputusan menukar dua pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke Jabatan Perdana Menteri (JPM), Hishammuddin berkata, beliau tidak tahu mengapa mereka dipindahkan.

“Tidak adil untuk saya komen kerana tidak tahu apa ceritanya, kena tanya kepada pihak berkenaan tetapi yang penting ialah soal institusi. SPRM ada tanggungjawab, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Bank Negara juga ada tanggungjawab,” katanya.

Mengenai desakan Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah (PPPR) agar dua pegawai kanan SPRM itu dikembalikan semula ke suruhanjaya itu, beliau berkata, mana-mana pihak berhak untuk menyatakan pendirian masing-masing dalam isu berkenaan.

Namun tegasnya, adalah lebih baik untuk semua pihak tidak hanya menyatakan pendirian berasaskan persepsi semata-mata kerana apa yang lebih penting dalam kemelut yang membabitkan SPRM ialah proses siasatan tetap berjalan.

“Perjalanan untuk mencari kebenaran itu penuh dengan liku dan bagi saya, biar kita jawab dari semasa ke semasa bersandarkan pada maklumat yang kita dapat, bukan persepsi. Saya akan jawab apabila saya puas hati dengan maklumat,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/krisis-yang-berlaku-ditangani-dengan-baik-1.122640#sthash.RcYnuKhJ.dpuf

No comments: