Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 4 August 2015

1MDB : SPRM buat laporan polis

04 Ogos 2015 12:42 AM


PUTRAJAYA 3 Ogos – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini tampil membuat laporan polis berhubung penyebaran satu kertas pertuduhan bagi mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan SRC International Sdn. Bhd. di mahkamah seperti dilaporkan oleh portal politik, Sarawak Report minggu lalu.

SEORANG Pegawai Kanan SPRM menunjukkan salinan laporan polis berhubung satu artikel yang disiarkan oleh akhbar Sarawak Report di Putrajaya, semalam. UTUSAN/RASHID MAHFOF

Laporan itu dibuat oleh seorang pegawai SPRM di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Putrajaya di sini pada pukul 1.40 petang.

Bagaimanapun, pegawai terbabit enggan ditemubual pihak media selepas keluar dari IPD tersebut dan hanya meminta merujuk kepada laporan polis yang dibuatnya.

Dalam laporan itu, SPRM menafikan kewujudan draf pertuduhan yang disiarkan oleh portal tersebut dalam satu artikel disiarkannya bertajuk ‘Arrest Warrant for the Prime Minister! The Real Reason The Attorney General Was Fired’ pada 30 Julai lalu.

Laporan itu turut menafikan sumber kewujudan draf pertuduhan tersebut ialah daripada pihak SPRM.

Pada masa sama, menurut laporan itu, SPRM menafikan berlakunya sebarang kebocoran maklumat atau hasil siasatan kepada pihak luar dan pihaknya menegaskan bahawa tiada sebarang pihak di SPRM yang terlibat atau berniat dalam mana-mana konspirasi untuk menjatuhkan kerajaan.

Khamis lalu, portal berita yang berpangkalan di luar negara itu menyiarkan satu artikel dengan mendakwa satu waran tangkap dikeluarkan terhadap Perdana Menteri berhubung siasatan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dengan mengaitkannya punca utama pemecatan Tan Sri Abdul Gani Patail sebagai Peguam Negara.

Blog itu bagaimanapun telah di­sekat oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan maklumat di dalamnya hanya boleh diakses melalui e-mel.

Draf pertuduhan itu yang dimuat naik di laman sosial menyatakan Najib akan didakwa bersama-sama dua lagi individu termasuk seorang lelaki bergelar Datuk kerana me­nerima rasuah berjumlah RM27 juta daripada syarikat SRC International Sdn. Bhd.

Draf berkenaan menyatakan Najib didakwa memperoleh suapan atas kapasitinya selaku Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan dan juga Penasihat Khas (Advisor Ameritus) SRC International.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/sprm-buat-laporan-polis-1.120309#sthash.QOG5QdLZ.dpuf


No comments: