Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 12 August 2015

TLDM, TNI tubuh pasukan atur cepat cegah lanun

12 Ogos 2015 1:26 AM


ABDUL AZIZ JAAFAR (dua dari kanan) memberi tepukan tahniah kepada Dr. Nor Aieni Mokhtar, yang turut bersama ialah suaminya Prof. Dr. Mohamed Amin Alias, (dua dari kiri) dalam Majlis Pemakaian Pangkat Pegawai Kehormat PSSTLDM di Wisma Pertahanan, Jalan Padang Tembak, Kuala Lumpur, semalam. Utusan/MD.SHAHJEHAN MAAMIN

KUALA LUMPUR 11 Ogos – Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) akan menjalinkan kerjasama dengan Tentera Nasional Indonesia (TNI) dengan menubuhkan tim pasukan atur cepat di kawasan perairan kedua-dua negara bagi mengekang ancaman lanun.

Panglima TLDM, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar berkata, pasukan tersebut yang dianggotai pasukan khas kedua-dua negara iaitu Pasukan Khas Laut (Paskal) dan Detasmen Jala Mengkara (Denjaka) TNI-AL turut dibantu dua buah helikopter bagi memberi sokongan jika keadaan memerlukan.

Katanya, antara lokasi yang telah dikenal pasti untuk menempatkan pasukan tersebut termasuklah di perairan Tanjung Pengelih, Johor dan Tanjung Pinang, Indonesia.

“Setiap pasukan yang kita tempatkan terdiri daripada dua tim yang mempunyai kekuatan 14 anggota pasukan khas dan kita akan bersama-sama bertindak terhadap setiap laporan yang diterima.

“Dalam operasi seterusnya, bidang penguatkuasaan adalah tugas Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).Tetapi, apabila kapal dirampas, kami (TLDM) akan bertindak,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam Majlis Pemakaian Pangkat Kepten (Kehormat) Pasukan Simpanan Sukarela Tentera Laut Diraja Malaysia (PSSTLDM) kepada Naib Canselor Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Prof. Datuk Dr. Nor Aieni Mokhtar di sini hari ini.

Yang turut hadir, Timbalan Panglima TLDM, Laksamana Madya Datuk Seri Panglima Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin.

Dalam pada itu, Abdul Aziz turut menyarankan setiap kapal yang beroperasi di perairan Malaysia mempunyai pelan tindak kecemasan bagi melaporkan sebarang kejadian dengan pantas kepada pihak yang berkuasa.

“Syarikat kapal perlu pastikan keselamatan kapal dan anak kapal dalam keadaan bersiap sedia. Jika ambil mudah dan leka, musuh dengan mudah dapat menawan kapal pada bila-bila masa,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/tldm-tni-tubuh-pasukan-atur-cepat-cegah-lanun-1.123336#sthash.ldqdSXnX.dpuf


No comments: