Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 6 August 2015

Misteri MH370 hampir terjawab

06 Ogos 2015 1:23 AM


PAKAR penerbangan awam Malaysia tiba di Pusat Teknikal Aeronautikal di Balma berhampiran Toulouse, Perancis semalam untuk menyertai pasukan penganalisis serpihan pesawat yang ditemukan di Pulau Reunion pada 5 Ogos lalu. – AFP

KUALA LUMPUR 5 Ogos – Selepas lebih 500 hari kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370, misteri terbesar dalam sejarah pe­nerbangan dunia hampir pasti me­nemui jawapannya.

Bagi pakar-pakar penerbangan seluruh dunia, bukti utama iaitu nombor siri, BB657 yang tertera pada flaperon sepanjang dua meter yang ditemukan di Pulau La Reunion, sebuah wilayah Perancis di Lautan Hindi pada 29 Julai lalu telah memberi kesimpulan awal bahawa itu adalah daripada pesawat jenis Bo­eing 777 yang sama dengan MH370.

Kemungkinan berkenaan diso­kong oleh fakta sejarah penerbangan yang menyaksikan hanya sebuah pesawat Boeing 777 yang perjalanannya berakhir di lautan iaitu MH370.

Bagaimanapun analisis kepada serpihan sayap di bahagian fla­peron yang ditemukan di Pulau La Reu­nion itu hanya selesai dilakukan hari ini oleh pasukan penyiasat antarabangsa di Toulouse. Perancis.

Sehingga berita ini ditulis pada tengah malam Khamis, pasukan penyiasat dari beberapa negara yang turut disertai Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman masih belum membuat sebarang pengumuman.

Bekas juruterbang MAS, Kapten Datuk Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain berkata, keadaan arus di Lautan Hindi yang melawan arah jam turut menunjukkan bahawa pulau berkenaan adalah lokasi bersesuai­an untuk serpihan kapal itu ditemukan.

“Empat pesawat Boeing 777 terhempas dan satu terbakar. Hanya satu berakhir di laut iaitu MH370. Kalau ikut keadaan Lautan Hindi, arusnya akan membawa serpihan itu pergi ke pantai di mana flaperon itu ditemukan,” katanya seperti dilaporkan sebelum ini.

Selain fakta tersebut, penduduk tempatan dikatakan turut menjumpai banyak lagi bukti berkaitan MH370 iaitu serpihan pintu pesawat yang mempunyai tulisan bahasa Melayu dan Cina malah pasukan penyiasat Malaysia yang telah me­lakukan pencarian di sepanjang pantai dilaporkan turut menemukan banyak lagi serpihan pesawat yang diperbuat daripada aluminium termasuk bingkai besi.

Sehari selepas penemuan itu, Timbalan Perdana Menteri Austra­lia, Warren Truss, yang mengetuai usaha pencarian MH370 di Lautan Hindi menegaskan pasukan pe­nyiasat menganggap serpihan ber­kenaan sebagai bukti penting yang boleh membawa kepada kejayaan menemukan MH370.

Sebelum ini, pelbagai penemuan turut dikaitkan dengan MH370 termasuk di Kepulauan Andaman oleh seorang pakar teknologi maklumat dari India, Anoop Madhav Yeggina dan pengesanan sebuah kapal milik syarikat penerokaan berpangkalan di Adelaide, GeoResonance di Teluk Bengal, namun tidak satu pun yang disahkan benar dan ada kaitan de­ngan pesawat itu.

Pesawat MH370 yang membawa 239 penumpang termasuk 12 anak kapal hilang daripada imbasan radar pada 8 Mac tahun lalu semasa dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing, China.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 24 Mac tahun lalu mengesahkan isyarat ping yang diperoleh daripada satelit Inmarsat menunjukkan penerbangan MH370 telah berakhir di selatan Lautan Hindi.

Berikutan itu, Pusat Penyela­rasan Agensi Bersama (JACC) dan Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB), yang mengetuai operasi mencari telah melakukan pencarian ke kawasan seluas 120,000 kilometer persegi di lokasi terakhir pesawat berkenaan dikesan namun sehingga hari ini masih belum menemui kejayaan.

Kerajaan Malaysia secara rasmi telah mengisytiharkan insiden itu sebagai satu kemalangan mengikut peraturan antarabangsa, namun jawapan utama kepada misteri kehilangannya masih tersimpul di Lautan Hindi dan diharapkan fla­peron itu memberi satu harapan baharu yang ditunggu-tunggu.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/misteri-mh370-hampir-terjawab-1.121125#sthash.ZEC73YCG.dpuf


No comments: