Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 12 August 2015

Konvoi KMJ disambut meriah

LUQMAN HAZIQ ABDULLAH DAN MOHAMAD FAIZAL HASHIM | 12 Ogos 2015 1:38 AM


SULTAN IBRAHIM SULTAN ISKANDAR bersalam dengan rakyat jelata sempena Program Kembara Mahkota Johor 2015 di Muar, Johor, semalam Utusan/Ishak Rahmad

MUAR 11 Ogos - Program Kembara Mahkota Johor (KMJ) 2015 yang memasuki hari kedua penjelajahannya terus berlangsung meriah dan di­sertai masyarakat berbilang kaum di negeri ini.

Konvoi bermotosikal diketuai Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar yang meneruskan jelajah dari daerah Muar ke Ledang, Segamat dan Kluang itu dilepaskan dari Tangga Agong, Bangunan Sultan Abu Bakar di sini kira-kira pukul 8 pagi oleh Pegawai Daerah Muar, Muji Salimon sambil disaksikan kira-kira 3,000 penduduk.

Konvoi kemudiannya menuju ke lokasi pertama, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Persisiran Perdana, Ledang dan disambut meriah oleh warga sekolah tersebut.

Sultan Ibrahim turut berkenan melawat tapak sukan rakyat terdiri daripada 13 jenis sukan yang dimainkan secara serentak oleh pelajar sekolah itu antaranya ba­ling pot, motor tolak, gelang getah tagen, golek tayar, lari dalam guni, teng teng dan ceper.

Baginda turut menunjukkan kemahiran bermain gelang getah tagen atau lebih dikenali sebagai gundu manakala Tunku Panglima Johor, Tunku Abdul Rahman Sultan Ibrahim pula menunjukkan bakat bermain senapang pelantak.

Selesai bersantap bersama rakyat, konvoi berkenaan meneruskan jelajah ke Kolej Kemahiran Tinggi Mara, Ledang untuk menyaksikan pa­meran dan produk inovasi yang dihasilkan oleh pelajar pusat tersebut.

Rombongan kemudian meneruskan perjalanan ke Kampung Paya Redan untuk sesi beramah mesra bersama penduduk diikuti Majlis Santapan di Padang Awam Lenga, Muar.

Di Padang Awam Lenga, ketibaan konvoi tersebut kira-kira pukul 11.30 pagi disambut oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan dihadiri oleh Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Ahli Parlimen Pagoh, Tan Sri Muh­yiddin Yassin.

Dalam majlis itu, Permaisuri Johor, Tuanku Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah turut berkenan menyampaikan sumbangan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ) kepada penerima.

Permaisuri Johor kemudian melawat gerai pameran Yayasan Kanser Tunku Laksamana Johor diikuti pameran Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) bagi menyaksikan hasil kraf tangan masyarakat berkenaan.

Selepas beramah mesra selama kira-kira sejam di Kampung Sri Gajah, konvoi meneruskan jelajah sejauh 235 kilometer itu ke Pekan Kangkar Baru, Batu Pahat dan Kampung Melayu Batu 3 1/2 Paloh sebelum berakhir di Kem Batalion Ke-5 Regimen Askar Melayu Diraja (RAMD) Batu 3, Kluang.

Esok, KMJ meneruskan jelajah pada hari ketiga dari Kluang menuju ke Mersing dan Kota Tinggi.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/konvoi-kmj-disambut-meriah-1.123363#sthash.nNBT8qAe.dpuf

No comments: