Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 16 October 2015

Rusia layak ke Euro 2016, England terus cemerlang

14 Oktober 2015 12:04 AM


PENYERANG Rusia, Artem Dzyuba (dua dari kiri) bersaing dengan pemain tengah Montenegro, Mladen Kascelan (kiri) dan Esteban Saveljich dalam perlawanan kelayakan Euro 2016 di Otkrytie Arena, Moscow semalam. AFP

PARIS - Rusia dan Slovakia layak ke pusingan akhir Kejohanan Eropah (Euro) 2016, manakala juara bertahan, Sepanyol dan England masing-masing menamatkan kempen dengan kemenangan.

Rusia mempamer kebangkitan di bawah bimbingan Leonid Slutsky apabila menewaskan Montenegro 2-0 di laman sendiri untuk mendapat kelayakan automatik selaku naib juara Kumpulan G di belakang Austria dan memaksa Sweden untuk bermain dalam playoff.

Pemain pertahanan veteran, Oleg Kuzmin menjaringkan gol pertamanya dalam kejohanan antarabangsa untuk meletakkan Rusia di depan pada minit ke-33 di Arena Otkrytie sebelum Aleksandr Kokorin menyempurnakan sepakan penalti selepas Dmitri Kombarov dikasari oleh Vladimir Rodic.

Kejayaan itu merupakan kemenangan keempat berturut-turut sejak Slutsky mengambil alih tugas Fabio Capello yang telah dipecat serta memastikan Rusia mengatasi Sweden meskipun mereka menewaskan Moldova 2-0 di laman sendiri.

“Pemain saya sangat hebat. Mereka telah berjaya keluar daripada masalah yang membelenggu pa­sukan sewaktu menyertai kempen kelayakan Euro 2016,” kata Slutsky.

Sementara itu, Zlatan Ibrahimovic meletakkan Sweden di depan menerusi jaringannya yang ke-59 di pentas antarabangsa dan yang kelapan dalam kempen kelayakan sebelum Erkan Zengin mengukuhkan kedudukan.

Bagaimanapun, skuad kendalian Erik Hamren itu perlu berdepan dengan dua perlawanan playoff, bulan depan dan seandainya mereka menang, Sweden layak ke pusingan akhir Euro untuk kali kelima.

Dalam satu lagi perlawanan Kumpulan G, Marko Arnautovic menjaringkan satu gol sebelum Marc Janko meledak dua gol untuk memastikan Austria menumpaskan Liechtenstein 3-0 di Vienna, sekali gus muncul juara kumpulan.

Sementara itu, Slovakia menyertai Euro 2016 sebagai negara merdeka buat kali pertama selepas menumpaskan Luxembourg 4-2, sekali gus menduduki tempat ke­dua dalam Kumpulan C di belakang Sepanyol.

Sebelum perlawanan bermula Slovakia berkongsi mata dengan Ukraine dan hanya kemenangan dapat memastikan mereka layak ke Perancis .

Skuad bimbingan Jan Kozak berjaya melakukannya hasil jaringan Adam Nemec, Robert Mak serta Marek Hamsik (dua gol) dalam perlawanan terakhir kumpulan, manakala Ukraine tewas 0-1 kepada Sepanyol di Kiev.

England yang sudah layak lebih awal menamatkan kempen kelayakan dengan cukup apabila mengekalkan rekod tanpa kalah dalam 10 perlawanan di bawah kendalian Roy Hodgson setelah menewaskan Lithuania 3-0.

“Ini satu pencapaian. Saya bangga dengan prestasi pemain. Kualiti permainan bagus dan memenangi 10 perlawanan memberikan kepuasan. Kami bangga dengan kejayaan ini,” kata Hodgson. – AFP

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/rusia-layak-ke-euro-2016-england-terus-cemerlang-1.146096#sthash.EYR0jliD.dpuf


No comments: