Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 16 October 2015

MH 17 : Rusia pertikai laporan

KAMIL MASLIH | 16 Oktober 2015 1:28 AM

KUALA LUMPUR 15 Okt. - Rusia menafikan laporan akhir Lembaga Keselamatan Belanda (DSB) yang memutuskan pesawat Malaysia Airlines MH17 ditembak jatuh oleh peluru berpandu BUK buatan negara tersebut dalam kejadian 17 Julai tahun lalu.

VALERY YORMOLOV

Duta Rusia ke Malaysia, Valery N. Yermolov berkata, hasil kajian yang dilakukan oleh firma pengeluar peluru berpandu berkenaan, Almaz Antey, mendapati peluru berpandu BUK yang menembak jatuh MH17 adalah peluru berpandu versi lama iaitu BUK 9M38 yang tidak lagi digunakan oleh tentera Rusia sejak 2011.

Beliau memberitahu, kajian yang sama turut mendapati peluru berpandu berkenaan dilancarkan dari kawasan perkampungan Zaroschenskoye yang merupakan wilayah dikuasai tentera Ukraine dan bukannya sebagaimana teori DSB yang menyatakan peluru berpandu itu dilancarkan dari kawasan Snezhnoye yang dikuasai pemisah Ukraine.

Menurut Yermolov, Rusia telah memohon kepada Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) untuk membuka siasatan baharu terhadap nahas pesawat MH17 kerana mendapati masih banyak persoalan tidak terjawab daripada laporan akhir DSB.

“Rusia telah menamatkan perkhidmatan peluru berpandu BUK 9M38 pada tahun 2011 kerana kita kini menggunakan peluru berpandu BUK 9M38M1, tetapi kita tahu yang (tentera) Ukraine masih mempunyai kira-kira 500 peluru berpandu (jenis BUK 9M38) sehingga sekarang.

“Kita juga perlu sedar banyak negara bekas Soviet Union turut dilengkapi peluru berpandu jenis ini, selain beberapa negara NATO (Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara) seperti Greece turut memilikinya,” katanya dalam sidang akhbar hari ini.

Dalam sidang akhbar tersebut, wartawan yang hadir di Kedutaan Rusia di sini turut dipertontonkan dengan video dokumentari kajian yang dilakukan oleh Almaz Antey dan video berkenaan telah dimuat naik di laman web malaysia.mid.ru

Laporan akhir yang dibentangkan DSB kelmarin menyatakan pesawat MH17 ditembak jatuh dengan pelancar peluru berpandu darat ke udara jenis BUK dan kepala peledak peluru berpandu itu meletup di sebelah kiri kokpit pesawat berkenaan.

Kata Yermolov, hasil kajian Almaz Antey mendapati corak serpihan letupan BUK 9M38 adalah serupa dengan kesan letupan yang diterima pesawat MH17 dan bukannya peluru berpandu BUK 9M38M1.

Menurut beliau, hasil analisis dan simulasi yang dilakukan turut mendapati percanggahan dengan laporan akhir DSB mengenai kawasan peluru berpandu berkenaan dilancarkan.

“Laporan daripada Almaz Antey ini adalah begitu penting untuk penyiasatan nahas MH17 tetapi telah diketepikan oleh DSB. Kami juga telah beberapa kali menjemput negara-negara anggota penyiasat MH17 termasuk Malaysia untuk datang ke Rusia bagi bekerjasama dalam siasatan nahas MH17 tetapi tiada siapa pun datang,” katanya.

Jelas Yermolov, Rusia sedia bekerjasama bukan sahaja dengan Malaysia tetapi negara terlibat yang lain untuk mencari dalang di sebalik nahas MH17 dan membawanya ke muka pengadilan.

“Seperti Malaysia, Rusia juga mahu mendapatkan kebenaran, ini pendirian kami. Bagaimanapun, kami agak terkejut dengan beberapa kenyataan daripada pemimpin Malaysia mengenai pesawat MH17 ditembak jatuh peluru berpandu BUK buatan Rusia sedangkan semua sedia maklum, banyak negara bekas Soviet Union turut memiliki peluru berpandu BUK,” katanya.

Berhubung keputusan Rusia menggunakan kuasa veto untuk menolak usul penubuhan satu tribunal antarabangsa kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Yermolov berkata, Rusia tidak bersetuju dengan cadangan penubuhan tribunal tersebut tetapi terbuka kepada cadangan beberapa negara terlibat untuk menggunakan saluran perundangan negara masing-masing bagi mendapat keadilan.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/rusia-pertikai-laporan-1.147018#sthash.9CA7RxtK.dpuf


No comments: