Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 27 October 2015

F1 : Hamilton juara kali ketiga

27 Oktober 2015 12:19 AM


Lewis Hamilton meraikan kejayaannya memenangi Grand Prix Amerika Syarikat untuk sekali gus muncul juara dunia buat kali ketiga di Litar Americas, Austin, Texas semalam. REUTERS


LONDON - Lewis Hamilton merangkul kejuaraan Formula Satu (F1) dunia buat kali ketiga semalam untuk muncul pemandu Britain kedua memahat kejayaan tersebut sejak Jackie Stewart.

Pemandu pasukan Mercedes-AMG Petronas berusia 30 tahun itu mengesahkan gelaran dunia selepas menjuarai Grand Prix Amerika Syarikat iaitu kemenangan ke-10 yang diraihnya tahun ini.

Kejayaan Hamilton merupakan penamat yang cukup mengujakan dalam perlumbaan penuh drama, yang menyaksikan rakan sepasukannya Nico Rosberg hampir memaksa pemandu Britain itu menunggu hingga Grand Prix Mexico Ahad ini untuk dinobat sebagai juara dunia selepas mendahului saingan ketika perlumbaan berbaki 10 pusingan.

Bagaimanapun, masalah tenikal yang dialami Rosberg menyebabkan pemandu Jerman itu terpaksa memandu keluar dari trek untuk membaiki kerosakan kereta, sekali gus membuka peluang kepada Hamilton memintas.

Usaha Rosberg untuk merampas kembali kedudukan pendahulu sebaik sahaja memasuki litar menjadikan persaingan bertambah sengit, namun dalam keghairahan bersaing dia melakukan kesilapan sendiri untuk membenarkan Hamilton melepasi garisan penamat selaku pemenang.

Hamilton menamatkan perlumbaan dengan catatan masa satu jam, 50 minit dan 52.703 saat, manakala Rosberg terpaksa berpuas hati di tempat kedua dengan 1’50:52.850s.

Pemandu Ferrari, yang merupakan juara dunia empat kali, Sebastian Vettel mampu menjadikan persaingan terus terbuka sekurang-kurangnya hingga perlumbaan di Mexico hujung minggu ini sekiranya berjaya menamatkan persaingan di anak tangga kedua, malangnya pemandu Jerman itu sekadar menduduki tempat ketiga dengan masa 1’50:53.381s.

“Ini saat paling hebat dalam hidup saya. Terima kasih tidak terhingga kepada anda semua. Kepada keluarga, saya sayangkan anda semua,” kata Hamilton, yang kelihatan mengalirkan air mata ketika hendak menaiki podium.

Hamilton, yang turut menjuarai gelaran dunia 2008 dan 2014, berjaya memenuhi impian untuk menyamai rekod idolanya ketika zaman kanak-kanak, Ayrton Senna selaku pemilik tiga kejuaraan dunia. Dia juga menjadi pemandu Britain pertama berjaya mempertahankan gelaran yang dimenangi pada tahun sebelumnya.

“Ini detik yang sangat luar biasa, sukar untuk berkata-kata ketika ini.

“Saya masih ingat ketika saya merangkul kejuaraan Britain pertama. Saya dan bapa menyanyikan lagu We Are The Champions ketika kami memandu pulang ke rumah. Sukar untuk mempercayai, saya berada di sini sebagai juara dunia tiga kali,” kata Hamilton lagi.

Ketika Hamilton menjadi orang paling gembira semalam, Rosberg sebaliknya tidak berkongsi kegembiraan rakan sepasukannya, malah sangat kecewa kerana terlepas untuk sekurang-kurangnya menangguhkan hajat pemandu Britain itu.

Di dalam bilik ketika menunggu untuk menaiki podium, Rosberg dilihat mencampakkan topi penaja yang sebelum itu dilemparkan oleh Hamilton kepadanya. Video tersebut tersebar di laman sosial, sekali gus menguatkan dakwaan bahawa dua rakan sepasukan itu tidak mempunyai hubungan yang baik.– AGENSI

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/lumba-kereta/hamilton-juara-kali-ketiga-1.150914#sthash.qh6sxsPu.dpuf

No comments: